Sat. Aug 18th, 2018
Stewart i Binoche u filmu Sils Maria

“Sils Maria” film između stvarnosti i fikcije

Stewart i Binoche u filmu Sils Maria

Iako zauzima drugo mjesto u svjetskoj kreativnosti sedme umjetnosti, aktualni francuski film smatran jako intelektualnim, ne privlači mase. Reditelj Olivier Assayas upravo preokreće tendeciju, uspješnim dugometražnim ostvarenjem pod nazivom “Sils Maria”, slavljenim i hvaljenim na zapadnom dijelu planete. Nekadašnji kritičar čuvenog časopisa “Cahiers du cinéma” u periodu od 1980-1985. godine, cineast je snimio romaneskni recit, introspektivan na način velikog Bergmana. U prvom planu su tri žene u vrtlogu svijeta spektakla.

Ideju za ponovni zajednički rad mu je predložila Juliette Binoche, poznata galska umjetnica poljskog porijekla, pedesetgodišnjakinja od prošle zime. Zajedno su djelovali prije tri desetljeća u poznatom ostvarenju čuvenog francuskog filmasa André Techiné, koji je uveo Binoche u sam vrh galske sedme umjetnosti. Dobitnica “Oscara za sporednu ulogu u “Engleskom pacijetu”, potvrdila je slavu i međunarodnu karijeru 2007. godine, također ostvarenjem Anthonyja Mingelle “Breaking and Entering”, glumeći bosansku izbjeglicu Amiru, uz Jude Lawa i Robin Wright.

Kao i predhodna djela nesvakidašnjeg autora Assayasa “Sils Maria”, lokalitet u švicarskim Alpima drag Nietzscheu, gdje se događa radnja, posjeduje posebnu historiju povezanu sa filozofijom, umjetnosti i poezijom centralne Europe.

Vlakom koji ide prema Švicarskoj, glumica Maria Enders kreće u osobnu prošlost s idejom “hommagea” dramatrugu koji joj je, davno, podario prvu značajnu ulogu. Zrela umjetnica ne zanemaruje ni budućnost prihvaćajući prijedlog mladog njemačkog redatelja koji joj predlaže ulogu Helene, starije protagonistkinje dok bi Sigrid, osoba koja joj je donijela slavu mnoštvo godina ranije, interpretirala hollywoodska zvijezda Jo-Ann Ellis, odnosno nadarena Chloé Grace Moretz.

{youtube}Zup27u6tMzY|500|400|0{/youtube}

Glavni dio filma u trajanju dva sata i tri minute, pripada umjetničkom dvojcu Julette Binoche – Kristin Stewart. Američka zvijezda tumači Valentinu, osobnu asistenticu poznate glumice. Juliette/Maria se uspješno nosi s vremenom dok je mlada ali neprozirna Val, gura u njegove okvire. Obje su podvrgnute duhovnim preživljavanjima, koje zajedno uzrokuju.

Fenomen spektakularnih društava

Na ovogodišnjem Festivalu u Cannesu gdje je film bio u službenom natjecanju, američka glumica je iznenadila zamračenim virtouzitetom zasjenivši “oskarizovanu”, galsku umjetnicu. Rasčupana i lose odjevena, junakinja “Twilighta” je svoju mračnu stranu karaktera i neobično moćnu analizu okolice i svijeta u kojem živimo, stavila u službu isticanja umjetničkih sposobnosti Marie Enders. Kristin Stewart najprije nameće Valentinu privlačnom tajanstvenosti osobe, čije je zanimanje obasjavanje i maskiranje trivialnosti. Assayes je upotrijebio svoju, gotovo, znanstvenu ironiju povjerivši ulogu zvijezdi svjetskog star sustava u digitalnoj verziji, stvorivši od nje hladnu analisticu tog istog mekanizma. Međum glumica, osobnom nadarenošću prevladava, na najbolji način cineastov sarkazam, stvarajući iznenađenje jer Binoche/Endler, prestaje glumiti radi suočavanja sa životnim preprekama koje začudo prevazilazi bijegom od prolaznosti, zašto je potrebna velika hrabrost i ogomna inteligencija.

Assayas koji je i autor scenarija, premiješta junakinju u London gdje se upriličuju zadnje probe “Zmije od Maloye”, postavke što doživljava pravu internet oluju od strane socijalnih mreža ali i klasičnih media.

U direktnoj povezanosti sa spektaklom i suvremenim društvom koje sve podređuje fenomenu “peoplezacije”, film ističe aktualne društvene promjene i nemire, čuvajuci odjeke prošlosti.

Džana Mujadžić

vijesti