“Memory Lane” izložba bosanskohercegovačkih umjetnika u pariškoj galeriji Agnès b

Sheila Kameric
Sheila Kameric

Gordana Anđelic-Galić, Maja Bajević, Igor, Bošnjak, Lana Čajmajčanin, Jusuf Hadžifejzović, Nela Hasanbegović, Andrej Đerković, Ibro Hasanović, Adela Jusić, Šejla Kamerić, Milomir Kovačević-Strašni, Aleksandra Nina Knežević, Radenko Milak, Mladen Miljanović, Damir Radović, Lala Raščić, Nebojša Šerić-Shoba, Irena Sladoje, Alma Šuljević i Edo Vejselović aktualno predstavljaju, pariškim ljubiteljima likovnih, foto i video umjetnosti, isto kao i brojnim turistima, jako kvalitetne uratke koje je odabrao izbornik izložbe, Pierre Courtin, direktor sarajevskog kulturnog centra “Duplex100m2”.

Memorija budućnosti

Postav je ostvaren pod geslom “Narod koji nema prošlosti je bez budućnosti”, galskog profesora i književnika, velikog stručnjaka za Balkan, Paula Garde. Stvaratelji došli iz Banja Luke, Berlina, New Yorka, New Orealnsa, Pariza, Prištine, Rijeke, Sarajeva ili Trebinja, koji su djelovali ili još uvijek to čine u Bosni i Hercegovini, okupili su se oko poimanja i analize, individualne i kolektivne memorije.

“Memory Lane” što posuđuje naziv iz djela Adele Jusić, je izravno uplitanje u memoriju Balkana, posebno Bosne i Hercegovine što se danas ponovo uzdiže, na krhotinama i ruševinama zajedničke historije, još uvijek podijeljene po suprotnim linijama i putevima koji ne vode istim pravcima. Tako nije čudno što autori koriste stvarna mjesta, nastanjujući ih fikcijama, bajkama, pričama i sadržajima što sa jednom osnovom, postoje na više načina. Umjetnici se i osobno iskazuju, svjesni da su stupovi očuvanja bosanskohercegovackog kulturnog naslijeđa, čija su postojanja i održanja neizvjesna.

Svi potječu iz jedne oblasti ali su im egzistencije različite: jedni su iseljenici pa zemlja porijekla postaje osebujna osobnost, posebno kada se radi o Bosni i Hercegovini, čija je nacija još uvijek razuđena. Zato autori, svaki na poseban i jako originalan način, pokazuju vlastite refleksije što vode do odgovora o mogućnostima zajedničkog opstanka, stvarajući uporedne memorije željene i sanjane zemlje, njihovog istinskog universa, početka svega urađenog i ostvarenog. Većina izlagača je u doba zadnjeg okršaja balkanskih naroda,1992-1995. godine, bila jako mlada. Djeca dugo pamte i svega se detaljno sjećaju! Zato su u stanju oživjeti dvostruku memoriju koja najprije obavještava ali i uvjetuje budućnost, kako je mudro izjavio, pokojni profesor Garde.

Radenko Milak
Radenko Milak

Utemeljenje zajedništva

Umjetnici iz svih krajeva Bosne i Hercegovine su, izloženim ostvarenjima, ujedno heterogenim i složenim, obilježili trazitni poslijeratni period, koji već dva desetljeća, nikako da završi. Zajednička budućnost će se ostvariti jedino u trenutku pomirenja svih memorija, što oni znaju, iskreno djelujući da to postane moguće. Svjesni kako predstavljaju avangardu građanskog društva u očitom, historijskom kašnjenju, predlažu nove nacine razumijevanja osobite bh stvarnosti i jako različitih mišljenja pa shvatanja naslijednog i ostvarivog zajedništva. Zato premještaju memoriju, spajajući i razudujući njezine neupotrebljive dijelove, dajući oduška unutrašnjim previranjima ljudske prirode. Svatko svojom posebnosti, ugrađuje osnove nove stvarnosti ali i singularne kolektivnosti.

Ostvarivanje memorije, predložene i podvučene izložbom slično je mozaiku. Eksponatima se ne sudi drugima niti se uzdižu spomenici, isčezlim. Samo se svjedoci, konkretnim oblicima i originalnim načinima umjetničkog izkazivanja. Ukratko, građenjem i konstrukcijom novih djela! Mjesta sjećanja postaju projekcione platforme, privatni ili javni prostori, medijske slike, simboli ili arheotipi. Svi zajedno djeluju da aveti prošlosti nestanu i otklone se, same od sebe ili drugih. Ponekad treba ubrzati malu historiju da bi se moglo utjecati na veliku, kod nas uvijek ispričanu i shvaćenu- na brojne načine.

Ne treba zaboraviti: svi ovi nadareni mladi ljudi, stvaraju u sjeni nametnute prošlosti, srećom dobro svjesni da ona nije njihov jedini, stvaralački izraz. Zato je znalački i umješno umnožavaju, otklanjajući fatalnost ancestralne mržnje i netrpeljivosti.

memory-lane