Ususret premijeri “Odbrojavanja”; predstave koja preispituje Dubrovnik kroz temu vjenčanja

Od jedne ideje do velike realizacije

Predstava je trebala biti mala i nezahtjevna, ispala je zahtjevna i pogodna za izražavanje ovih naših kreativnih redatelja, glumaca, producenata, studenata plesa i dramaturga, rekla je intendantica Dubrovačkih ljetnih igara Dora Ruždjak Podolski na konferenciji za novinare održanoj na igralištu pod Minčetom, a ususret premijeri predstave “Odbrojavanje – na piru s Držićem i Nalješkovićem”, koja je realizirana u suradnji u suradnji Dubrovačkih ljetnih igara i Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu. Predstava je na programu u srijedu, četvrtak i petak u prostorima tvrđave Minčeta s dvije izvedbe svake večeri; prvom u 21 sat te drugom u 23 sata.

Redatelji predstave su Lea Anastazija Fleger, Marina Pejnović i Hrvoje Korbar. Svatko od njih režirat će svoj dio predstave na drugoj lokaciji. Radi se tu o prostorima, kako je objašnjeno na konferenciji za novinare, “na taraci Minčete, prostoru u katakombama i na igralištu pod Minčetom”.

– Mislim da kao Festival moramo pružiti priliku mladim ljudima. To je odgovornost našeg najvećeg festivala. Ovaj projekt je počeo u drugom semestru, iza studenata su duge pripreme. Jednom tjedno su slušali predavanja najboljih stručnjaka iz područja urbanizma i kulturne povijesti Dubrovnika, ali i praktičara, redatelja i umjetnika koji su govorili o povijesti ambijentalnog teatra pa sve do ljudi koji danas organiziraju pirove u Dubrovniku. Nakon tog procesa su počeli raditi na projektima koji se tiču povijesti renesansnih komedija i Dubrovnika kao europskom pirnom destinacijom danas. – rekao je pomoćnik intendantice za dramski program Saša Božić, koji je od strane svojih suradnika najavljen kao idejni začetnik projekta.

Redateljica Marina Pejnović kazala je kako je nju inspirirala povijest ovog prostora.

– Radi se o činjenici da je u 15. stoljeću ponestalo kamenja i da su stranci nosili kamen na dar da bi ušli u Grad. Tu je i potres 1667., a ovo je bilo i sklonište tijekom Domovinskog rata. Kako drugačija vremena dovesti u isto vrijeme na scenu?. Što bi mogla biti nova ambijentalnost? Bila bi razgovor između različitih vremena, dakle temporalni pristup prostoru. To se ostvaruje preko glumaca i čovjeka jer čovjek daje značenje prostoru. – kazala je Pejnović.

Redateljica Fleger je dodala kako su se drame izvodile baš na pirovima.

– To smo suprotstavljali s današnjim Dubrovnikom jer je Dubrovnik i destinacija za vjenčanja. Radili smo fragmente rečenica iz tekstova Držića i Nalješkovića te ih stavljali u novi kontekst. Svi smo napisali nove dramske tekstove. Nećete gledati Držića i Nalješkovića nego naše projekte nastale iz drama Držića i Nalješkovića. Moja tema je dogovoreni brak, zainteresirala sam se za priče o mirazima, mladencima, starcima koji su prodavali djecu i postavila pitanje koliko se toga promijenilo od Držićevog doba. – objasnila je Fleger.

Redatelj Korbar je kazao kako je on “pošao od ideje da je u Dubrovniku sve manje sadržaja za građane te kako u Gradu dominiraju uslužne djelatnosti”. Stoga, on je “pir postavio na igralište koje je još uvijek preostalo građanima”. Kazao je kako se pritom “preispituje što je to autentičnost za kojom suvremeni turizam mahnito traga”.

Dekanica ADU-a Franka Perković rekla je kako suradnja DLJI i ADU traje jako dugo, podvukavši kako kao malena zemlja imamo priliku bolje organizirati stvari, dodavši da se to i sada upravo kroz odnos ove dvije institucije i događa.

Za kostimografiju i scenografiju zadužena je Zdravka Ivandija Kirigin, za dramaturgiju Nikolina Rafaj i Nina Bajsić te za scenski pokret Ema Crnić. Asistent kostimografa je Ana Fucijaš, a studentica produkcije Romana Brajša. Tekst je na suvremeni dubrovački prevela Doris Šarić Kukuljica, koja je i jezična savjetnica. Za prijevod teksta na starodubrovački zaslužan je Matko Sršen

Prestavu izvode studenti Odsjeka glume ADU Zagreb, a oni su Maruška Aras, Boris Barukčić, Lucija Dujmović, Vini Jurčić, Rok Juričić, Iva Kraljević, Filip Mayer i Tin Rožman.

Vedran Salvia, dubrovnikpress.hr