Promocija knjige “Mario Beusan: Arhitektura izložbe”

U četvrtak, 24. siječnja 2019. u podne, u Arheološkom muzeju u Zagrebu (Trg Nikole Šubića Zrinskog 19) predstaviti će se knjiga „Mario Beusan: Arhitektura izložbe“ u izdanju ULUPUH-a. O knjizi će govoriti autorice tekstova u knjizi, dr.sc. Snješka Knežević i dr.sc Željka Čorak, dizajnerica i grafička urednica knjige Sanja Bachrach-Krištofić te Mario Beusan.

Monografijom je obrađen životni opus Maria Beusana na polju arhitekture i oblikovanja izložbenih postava. Mario Beusan (1944., Zagreb) među najuglednijim je zagrebačkim arhitektima koji su se posvetili interijeru i oblikovanju izložbenih projekata. Njegov iznimno bogati opus uglavnom je realiziran u Zagrebu i Hrvatskoj. Knjiga počinje uvodnim poglavljem o arhitekturi izložbe s predstavljanjem djelovanja Marija Beusana na području arhitekture izložbenog prostora, njegovih autorskih koncepcija i projekata u cjelini kako bi se ukazalo na poseban autorov pristup. Zatim su u poglavljima predstavljeni projekti izložbenih i muzejskih postava do 2007. godine, izložbe i muzejski postavi od retrospektive 2008. do 2017. godine te poglavlje o zvukovno-glazbenim kulisama za izložbe kroz veliki broj pojedinačnih primjera koji su i strukovno i kritički zapaženi poput postava Arheološkog muzeja u Zagrebu, dvorca Trakošćan, izložbe Dalmatinska zagora, nepoznata zemlja i dr. Monografija sadrži i tekst Željke Čorak „Mario Beusan među stvarima i snom“ s osvrtom na dugogodišnje djelovanje autora. Posljednji dio knjige sadrži kataloški popis radova (prostorne koncepcije, oblikovanja i likovni postavi), popis predavanja i stručnu bibliografiju. Veliku vrijednost monografije predstavljaju brojne reprodukcije i dokumentacijski materijal, kvalitetan dizajn i organizacija teksta. Knjiga je u cijelosti prevedena na engleski jezik kako bi bila dostupna i javnosti u inozemstvu.

„Već brojka, 248 realiziranih izložbi i 36 muzejskih postava arhitekta Maria Beusana od 1973. godine do danas, govori sama za sebe: unatrag četrdesetak godina oblikovanje izložbe i muzejsko-galerijskog postava težište je njegova rada. To usmjerenje ima duboku unutarnju logiku: bazično mu je područje interijer kojim se bavi kao sveučilišni profesor Arhitektonskog fakulteta u Zagrebu i kao projektant. Svoj predmet s godinama je razvio ne samo u sve razvedenijim kolegijima nego i u radionicama te osigurao tom području arhitekture u sklopu fakultetske nastave veću važnost nego dotad. (…) U spletu predispozicija postoji i posve osebujna. Od studentskih dana, nakon studijskog boravka u atelijeru Jannie Borel u Parizu, Beusan se postojano bavi oblikovanjem emajla, napose nakita – s uspjehom, kako svjedoče nacionalne i internacionalne nagrade, priznanja i izložbe. Težnja prezentaciji i valorizaciji hrvatskog unikatnog nakita potaknula ga je na prve izložbe koje su upozorile na kvalitetu i kvantitetu tog žanra, koliko ekskluzivnog toliko malo poznatog i priznatog. Te komorne individualne i skupne izložbe, u kojima je umjetnički predmet uzdignut u svojoj individualnosti i jedinstvenosti kao dragocjenost – ponajprije kreacije, bile su početak. Već ti postavi, izvedeni zbog financijskih ograničenja najjednostavnijim sredstvima no rafinirano, iznijeli su na vidjelo nešto što je ostalo i pokazalo se konstantom i ishodištem svega: eros što ga u Beusana izaziva artefakt. On ga izražava podjednako htijenjem da ga spozna u njegovoj singularnosti i iščita u svoj kompleksnosti, kao i potrebom da ga divinizira i apsolutizira. Da mu u času kad ga uzme pod svoje pripremi premijeru: svečanost predstavljanja i radost recepcije. A taj eros proistječe iz Beusanova iskrenog i istinskog divljenja umjetnosti, ne samo materijalnim nego i nematerijalnim oblicima (primjerice, muzici, poeziji) i izraz je dubokog poštovanja kulture i kreacije. Etičko i senzualno, svjesno i spontano, objektivirano i subjektivno, intelekt i talent, profesija i vokacija – sve je to u amalgamu, temelju opusa koji Beusana legitimira kao protagonista nadasve specifičnog područja arhitektonskog stvaralaštva, koje barem u nas zahtijeva pravo na stvarnu afirmaciju.“ (dr.sc. Snješka Knežević, iz uvodnog teksta u monografiji)

Monografija je ostvarena sredstvima Ministarstva kulture RH i Grada Zagreba. Zahvaljujemo muzejsko-galerijskim institucijama koje su pomogle realizaciju ove knjige: Arheološkom muzeju u Zagrebu, Dijecezanskom muzeju Požeške biskupije, Festivalu tolerancije JFF Zagreb, Hrvatskom povijesnom muzeju, Modernoj galeriji Zagreb, Muzejima Hrvatskog zagorja, Muzejima ivana Meštrovića, Muzeju Dvora Trakošćan, Muzeju Grada Iloka te Židovskoj općini Zagreb.

Podaci o knjizi:
„Mario Beusan: Arhitektura izložbe“

Izdavač: ULUPUH – Hrvatska udruga likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti

Urednik: Mario Beusan

Tekstovi: Snješka Knežević, Željka Čorak, Mario Beusan

Prijevod na engleski: Dunja Nekić

Grafički dizajn: Sanja Bachrach Krištofić

226 strana, tvrdi uvez

ISBN: 978-953-327-147-7

Maloprodajna cijena knjige: 200,00 kn.

Knjiga će se na promociji prodavati uz popust, po cijeni od 160,00 kn.