Monografija: GROŽNJAN • GRISIGNANA, Grad umjetnika / Città degli artisti, 50 godina

Autor monografije: Eugen Borkovsky

Grožnjan u suvremenosti

Eksperiment Grožnjan, i dalje…

Namjerno rabim termin „eksperiment“ jer je ova borbena situacija jedinstvena i bez uzora. Nudim dokumentiranu, promidžbenu definiciju Grožnjana koja bi, na prvi pogled, glasila začudno: „Višenacionalni mirni suživot, recentna, ‘proizvodna in situ’ likovna i glazbena umjetnost, artističko-suvenirska ponuda, autohtona poljoprivredna djelatnost, a sve uz direktne, kreativne i osobne kontakte i suradnje s osobama iz cijelog svijeta“.

Ovaj neobičan spoj karakteristika oslikava Grožnjan. Navedene krajnje situacije povezane su spletom djelatnosti koje pripadaju i urbanom i ruralnom načinu života. Brisanje čvrstih granica između gradskog i poljodjelskog čini suvremenost. Upravo je ta posebnost značajka koja se pokazuje kao projekcija buduće realnosti.

Čini se da je mnogo toga u Grožnjanu, spontano ili vizionarski, shvaćeno prije vremena: protivljenje arhitektonskim intervencijama u gradsku jezgru te odluka o nekomercijaliziranju nekih prostora (odluka o prizemljima zgradama koje bi trebale biti kulturni javni prostori), ipak se pokazuje kao dobra. Paralelno s time, okretanje ekološkoj poljoprivredi potvrđuje aktualne trendove.

Može se reći da je Grožnjan uzorak globalističkog suživota. Ovdje se, na malom teritoriju, sreću stanovnici triju konteksta. Starosjedioci uglavnom potječu iz ruralne okoline, došljaci iz urbanog okruženja, a današnji stanovnici su mješavina ovih situacija. Četvrta grupa su gosti. Prije svega, mislim na angažirane, kreativne boravke, ali i na prolazne turističke horde. Zadovoljstvo je utvrditi da, osim prolaznih osobnih animoziteta, nema dramatičnih podjela i da, uz, osim ponekad rijetko iskazane osobne samoizoliranosti, postoji visok stupanj tolerancije i suradnje.

Umjetnici moraju funkcionirati na dvjema razinama – razini ostvarivanja egzistencije i razini kreativne aktualnosti. Na uvidu, ponuda je u rasponu od suvenirske proizvodnje do artističkih uzleta. Ovdje se mora istaknuti trud produkcija izložbi u Gradskoj galeriji FONTICUS koja nosi teret i odgovornost zahtjevnijih, strukovno pročišćenih umjetničkih dometa. Prepoznavanje se ogleda u razlici dojmova koji se manifestno diferenciraju od nekih manjih prostora ponude, posebno onih koji se ne bi smjeli nazivati galerijama.

Posebno mjesto zauzimaju poljoprivredne djelatnosti. Pojava štandova s poljodjelskim proizvodima vidovita je nakana. Ona bi trebala osigurati realnu ekološku ponudu s certifikatima i garancijama. Treba drastično, iz postojećeg niza tržnih štandova, ukloniti ono što ne predstavlja autentičnu agrikulturu područja. Ovako se čini da je ponuda poljoprivrednih proizvoda s oznakom grožnjanskog prostora još uvijek skromna i povremeno okrnjena kičem ili neukusnim štandovima… Grožnjan je urbano-agrarna cjelina koja mora sačuvati čista obilježja.

Sve jača orijentacija na proizvodnju zdrave hrane i povećavanje turističkih kapaciteta donosi rezultate. Agroturizam se razvija velikim koracima jer su ovdašnji uvjeti odista pogodni. Blaga klima, pogodna za razvoj agrara, bogata povijest i respektabilna tradicija kulturnih aktivnosti, koju obrađuje ova knjiga, privlače mnogo posjetilaca. U usponu su djelatnosti koje prate ovaj razvojni trend. Fortifikacijski položaj grada na brežuljku, važan tijekom povijesti, danas doprinosi atraktivnosti. Još je važnija ponuda sadržaja. Raspon tipova gostiju širok je – od onih ciljanih, povodom nekog kulturnog događaja, do klasičnog turističkog oblika posjeta u traženju odmora i mira.

Potrebno je spomenuti da se, teritoriju općine, uz kulturne sadržaje i kvalitetnu poljoprivredu, priključuju manji ili srednji pogoni, npr. prerade drva, građevinarstva, trgovine, uslužne djelatnosti i sl. Zahvaljujući nekolicini privatnih poduzetnika, razvijaju se pogoni koji ostvaruju zavidan uspjeh.

Na stranicama ove publikacije dosta je rečeno o kulturnoj tradiciji, ponudi i stasanju lokacije. Ugostiteljski asortiman još uvijek je skroman i prilagođen brzoj zaradi. Ipak, konkurencije, obično u ljetnim mjesecima, zapravo i nema. Intenzitet događanja tijekom zimskih mjeseci uvijek je skromniji. Djelatnosti MKC HGM-a i ADU Zg/Imaginarne akademije još uvijek ne rezultiraju zimskim programima. Cjelogodišnja aktivnost obilježava samo Gradsku galeriju FONTICUS, Zajednicu Talijana i poneki privatni galerijski prostor.

Kad je riječ o stalnim stanovnicima Grožnjana, radi se o izvjesnoj osobnoj getoizaciji, ali na temelju samostalnih, individualnih odluka zrelih i najčešće školovanih ljudi. Početna ideja likovne kolonije, inače uvijek sezonskog, privremenog obilježja, pretvorila se u stalnu naseobinu obilježenu znatnim postotkom stanovnika koji se bave likovnim umjetnostima.

Ovu grožnjansku situaciju ne treba doživljavati kao neku komunu umjetnika koji isto ili slično misle i rade. Upravo suprotno – ovdje se, tijekom proteklih godina i danas, zajedno živi povezano samo lokacijom. Velik raspon ideja, rukopisa, edukacijskih razina i, u skladu s tim, različitih likovnih promišljanja, obilježava Grad umjetnika.
Osim u radovima i projektima, te su razlike očite i u međusobnim odnosima autora te umjetnika i drugih stanovnika Grožnjana. Kao što se neki projekti dijametralno razilaze pristupom, tako se i karakteri stanovnika ne moraju slagati. I to je dobro. Bilo bi tužno da svi pripadamo nekom istom smjeru, školi, mišljenju.

Izražavam nadu i želju za daljnjim predstavljanjem ideja i talenata nabrojenih autora u njihovom Grožnjanu! Naime, sve ovo ne radimo za nekog drugog, već za nas, sebe same – likovni Grožnjan, Grad umjetnika.

Ako u ovoj publikaciji i nisam nekoga spomenuo, to je zaista nenamjeran propust. Trudio sam se da smo svi mi, prisutni Grožnjanci i oni kojih više nema, umjetnici i stanovnici, vinovnici proteklog vremena, barem spomenuti. Vizija budućnosti povezana je upravo sa svim ovim osobama i djelatnostima. Razvijati se u vremenu moramo usporedno.

Vjerujem u kreativnu budućnost.
Idemo dalje!

Eugen Borkovsky, autor monografije

Monografija:
GROŽNJAN • GRISIGNANA
Grad umjetnika / Città degli artisti
50 godina / 50 anni

Javna prezentacija
subota, 16. VI. u 19.00 sati,
Koncertna dvorana Grožnjan

Jedini Grad umjetnika u hrvatskoj

Prezentatorica: Narcisa Bolšec Ferri. Uz nju su autor monografije Eugen Borkovsky (lijevo), jedan od aktivnih inicijatora i aktera događanja, sin jednog od prvih umjetnika – doseljenika na Grožnjan – Rok Zelenko (desno), načelnik općine Grožnjan Claudio Stocovaz te lektorica i jedna od urednica monografije Doris Pandžić.

Osim prezentatora, događaj i realizaciju monografije pozdravili su: bivši načelnik općine Grožnjan Rino Duniš, predstojnik Upravnog odjela za kulturu Istarske županije Vladimir Torbica, te europarlamentarac Ivan Jakovčić.

Prezentacija je trajala cca 50 minuta uz nadahnuto vođenje Narcise Bolšec Ferri. Poslije je slijedilo otvorenje kolektivne izložbe iz Likovnog fundusa Grožnjan radova na temu: TIJELO KAO ZNAK.

Opis:
Monografija ima ukupno 300 stranica, vanjskih dimenzija cca A4 formata. Tekstovi i slikovni materijal prikazuju razvoj grada od 1965. godine, od kada je proglašen Gradom umjetnika do 2015. / 16. godine. Tu je opća povijest Grožnjana, zanimljivosti teritorija, sadržaji koje nudi Grožnjan te inventura kreativnog stanja Grožnjanskog likovnog kruga.

Otisnuti materijali su podijeljeni na nekoliko poglavlja:

SADRŽAJ:

>>O Grožnjanu:
-pozdravna riječ načelnika općine Grožnjan: Claudio Stocovaz
-gradske strukture od osamostaljivanja Općine Grožnjan
-posebnosti grada i okolice
-Grožnjan kroz opću povijest: Claudio Stocovaz
>>Tematski dio o Gradu umjetnika
-Proslov: Eugen Borkovsky
-Grožnjan u kontekstu likovnih kolonija: Rok Zelenko
-Komentar: Stane Bernik
-Homage: Aleksandar Rukavina, idejni osnivač Grada umjetnika
-Grad Umjetnika, uvod: Eugen borkovsky
>>Kronologija 50 godina Grada umjetnika (glavni tekst): Eugen Borkovsky
-stihovi o Grožnjanu (Vladimir Maleković, Branka Biloslav, Zoran Velagić, Edvard Kužina Matei
>>Sadržaji Grada umjetnika:
-Gradska galerija Fonticus Grožnjan
-Likovni fundus Grožnjan
-Ex tempore Grožnjan
-MKC hrvatske glazbene mladeži Grožnjan
-Jazz festival Grožnjan / Boško Petrović
-Zajednica Talijana Grožnjan
-Dramska akademija Grožnjan
-Heraldička zbirka Grožnjan / Viteška sala
-HDLU Istre
-Šumski pjesnici
-Memorijalna galerija Aleksandar Rukavina, Brtonigla
-Kiparska kolonija Kornarija
>>Situacija: 50 godina poslije, inventura stanja
-Samostalne izložbe autora Grožnjanskog likovnog kruga (nešto više od 100 autora): Eugen Borkovsky i gosti kustosi
-Dva likovna projekta
>Pogled sa strane: prof.dr.sc. Nataša Lah
>Pogovor: Eugen Borkovsky
-Izvori
-Literatura
-Dokumenti
-Impressum (CIP, ISBN)

(SADRŽAJ iz knjige – u prilogu, kao JPG format)

Kratki opis rada na monografiji:
-Rad na monografiji započeo je 2014. godine. Napravljena su dva pripremna, dokumentaristička, likovna projekta uz bogati informativno – kataloški materijal.
-Jedan je radio Rok Zelenko, sa velikim dijelom podataka od 1965 do cca 1995.
-Drugi projekt je radio Eugen Borkovsky, sa velikim dijelom podataka od cca 1995. do 2015.
-Svi autori, galeristi sudionici zamoljeni su da, u tada izdane publikacije, upišu, dopišu, poprave, isprave navode u te dvije kroki – kronologije.
-Slijedio je višegodišnji rad, usklađivanje, pisanje, provjeravanje podataka, oblikovanje redoslijeda, dizajn….
-Neki su se autori, umjetnici, kolege, svjedoci, dodatnim informacijama odazvali odmah. Tako sam skupio ogromnu količinu novih podataka koje je trebalo uvesti, organizirati, opisati, nabaviti slikovno – dokumentarni materijal. Neki podaci su došli čak i ove godine, pred sam kraj zaključivanja djela za tisak…
autor E. B.

– – –
Poslije prezentacije, u Gradskoj galeriji Fonticuss, slijedi otvorenje tematske, kolektivne izložbe izbora radova iz Likovnog fundusa Grožnjan: TIJELO KAO ZNAK