Fri. Jun 22nd, 2018
Odsutnost No1

Danijela Pičuljan: Prelistavanje

U srijedu, 17. lipnja u 19 sati u Galeriji Karas, u Praškoj 4 u Zagrebu, otvara se izložba keramike „Prelistavanje” autorice Danijele Pičuljan. Izložba se realizira kao dio ULUPUH-ovih programa u Galeriji Karas

Odsutnost No1

Danijela Pičuljan. Prelistavanje

U svega trinaest godina aktivnoga bavljenja keramikom Danijela Pičuljan ostvarila je opus impresivne likovne kvalitete i fascinirajuće tehnološke razine. Objašnjenje kakvoće ostvarenjā i kratkoće vremena u kojem su nastala treba tražiti u činjenicama autoričine biografije. Naime, Danijela Pičuljan se oblikovanjem keramike počela baviti relativno kasno i izvan kod nas uobičajenih školskih formi. Zrelo doba ulaska u svijet umjetnosti u njezinu slučaju nije bio nedostatak, nego prednost. Jer, kao temeljne karakteristike njezina rada nalazimo ozbiljnost i jasno vidljivu odgovornost u pristupu oblikovanju, izraženu svijest o potrebi permanentnog usavršavanja i svladavanja novih tehnika, hrabrost u kombiniranju materijala. Kad se tim osobinama dodaju neprijeporan likovni talent i prirođen lirski senzibilitet te im se pridruži sigurna i pažljiva mentorska ruka, rezultat mora biti izvanredan.

Premda prvi susret s glinom Danijela Pičuljan doživljava u likovnim radionicama na Rokovu perivoju u Zagrebu, pravo njezino učenje i umjetnički razvoj počinju u Varaždinu 1997. kod Blaženke Šoić Štebih, koja težište svoga edukativnoga programa stavlja na tehnologiju kao osnovu rada s keramikom. Potvrda ispravnosti takvoga pristupa očigledna je već u prvom velikom ciklusu Danijele Pičuljan: Nutrine iz 2001.-2003. prave su oblikovne ekshibicije u šamotiranoj terakoti i bijeloj glini. Uzor im je u prirodnim oblicima – školjkama i morskim puževima koje keramičarka nalazi na otoku Cresu. Promatra ih i pita se: „Što je unutra, što se nalazi ispod sjajnoga oklopa? Je li unutra samo šupljina ili ima sadržaja koji intrigira? Lomim oklop i pružam pogled u inače oku nedostupno.” S vremenskim odmakom forme Nutrine vidimo kao pokaznu vježbu, dokaz svladanih vještina, poslije kojega je otvoren svaki put u potrazi za vlastitim izrazom. Danijela Pičuljan odlučuje se za najteži: govor čiste forme, govor minimalizma i jednostavnosti kojima samo iznimni umjetnici mogu postići maksimalne efekte. Keramoskulptura Heimat/Domovina nastala 2006. „po narudžbi”, na zadanu temu, pokazuje da je keramičarka dorasla i takvom zadatku: s tek devet čistih oblika ona suptilno dočarava pejzaže Hrvatske – jadranske otoke ili zagorske brege – odabrat će promatrač. Godinu dana kasnije sa sličnim gradbenim elementima u drukčijem rasporedu stvara duboko refleksivnu kompoziciju Od središta prema vlastitom središtu.

Otok Cres mjesto je na kojem Danijela Pičuljan trajno nalazi nadahnuća. Godine 2009. u otočkoj udruzi Ruta počinje učiti tehniku filcanja vune. Keramičarka odmah „prisvaja” novi materijal – kompaktnu vunenu masu, podatnošću sličnu sirovoj glini, ali teksturom sasvim različitu. Prvi rad u kojem fuzionira glinu i vunu su Kukuljice – velike ovoidne keramičke forme na čijem oplošju direktno valja smeđe-bijelu sirovu vunu. Sudar dvaju materijala stvorio je djelo neobične snage i mračnoga, tjeskobnoga ugođaja – autorica ga voli nazivati „Jaje Aliena”. Ipak, novi ciklus Bjeline u kojem se Danijela Pičuljan nastavlja baviti interakcijom keramičkih oblika i sirove vune u svom je osnovnom tonu vedar. Novi materijal – vuna – uspješno je svladan i dodijeljena mu je uloga pratitelja u autoričinu keramičkom svijetu. Više nema sukoba s glinom, meka i snježno bijela vuna tek diskretno naglašava jednostavne keramičke forme.

Iste godine kad i Kukuljice nastaje rad potpuno različit u pristupu i namjeri: Rascjep je kompozicija nepravilnih keramičkih ploha koje su uz pomoć kvadratnih staklenih ploča složene jedna na drugu. Rad se može – kao i djela iz ciklusa Nutrine – čitati kao traganje za pogledom Unutra. No, za razliku od formi Nutrina, u kojima se skriveno unutarnje brzo rastvara pred okom promatrača, keramoskulptura Rascjep nameće oku cezure: svaka njezina izohipsa jedan je korak u polaganom otkrivanju skrivene unutrašnjosti.

Sljedeći ciklus Danijele Pičuljan logičan je nastavak prethodnih njezinih promišljanja u glini i vuni: iz slojeva Rascjepa nastaje razlistavanje – Rastvaranje bjelina gline, u čije se slojeve dodaje sirova češljana vuna. Autorica pojašnjava: „Metafora je to naših života. Iza čvrstine ljuštura u koje se smještamo da se odijelimo od vanjskoga svijeta mora postojati neka unutarnja toplina, mekoća, što nastojim izraziti kombinacijom tih dvaju materijala, šamotne gline i njezine čvrstoće i vune s njezinom mekoćom i toplinom.” Forme šamotne gline – ljušture o kojima govori keramičarka, opet su organičke, zaobljene, u boji iz prirode: kameno bijeloj, kojoj se samo u jednom djelu (Rastvaranje bjelina – No. 4) dodaju opet prirodne, zemljane nijanse crvenoga i smeđega keramičkog crijepa.

Priželjkivano harmonično koegzistiranje vanjske čvrstine i unutarnje mekoće kao da se u sljedećem ciklusu Danijele Pičuljan narušava, komplicira. Listanja iz 2014. u svojim skladnim keramičkim tijelima dobivaju šupljine i oštre rascjepe iz kojih kulja sirova vuna. U varijacijama vunu zamjenjuje bodljikava masa porculana sa staklenim vlaknima. Nemoguće je ne primijetiti sličnost u odnosu keramičarke prema novom materijalu: kao nekoć vuna, i porculan sa staklenim vlaknima u početku je „samo” apliciran na glinu, akcentuira detalje formi. No, i taj materijal ubrzo je svladan, otkrivene su njegove mogućnosti, prilagođen karakter. Stoga u najnovijim, ovogodišnjim radovima – u ciklusu Odsutnost – porculanska masa služi formiranju praznina. Krhka, celularna struktura ilustracija je beskrajne složenosti Unutarnjeg. Mijenja se i vanjština ljušture: nekada besprijekorno glatka sada dobiva duboke pukotine, postignute primjenom kohiki tehnike. Kamo će Danijelu Pičuljan odvesti istraživanja porculanske materije, čvrste i lomljive istodobno? Koje će joj mogućnosti pružiti masa koja dopušta različite stupnjeve transparentnosti? Što će inicirati tehnike koje će keramičarka tek izučiti? S nestrpljenjem očekujemo.

Marina Bagarić

Rascjep

Danijela Pičuljan rođena je u Zagrebu 1967. godine. Keramiku je počela izučavati 1997. u Studiju za keramiku Blaženke Šoić Štebih u Varaždinu. Od 2000. godine do danas pohađala je niz specijalističkih radionica i seminara domaćih i inozemnih stručnjaka i profesora keramike (Gustav Weiss, Bernd Pfannkuche, Heide Nonnenmacher, Velimir Vukičević, Mutlu Baskaya). Jedna je od osnivačica Hrvatskoga keramičarskoga udruženja Kerameikon iz Varaždina, u čijem radu kao dopredsjednica aktivno sudjeluje. Sudjelovala je na brojnim međunarodnim umjetničkim kolonijama, izlagala je na šest samostalnih, četrdesetak skupnih te na više međunarodnih skupnih žiriranih izložaba u inozemstvu. Radovi Danijele Pičuljan nalaze se u zbirkama Gradskoga muzeja Erfurt (Njemačka), u Umjetničkoj kolekciji Sveučilišta Hacettepe, Ankara (Turska), u Muzeju suvremene umjetnosti Anadolskoga sveučilišta, Eskisehir (Turska), u Muzeju Međimurja Čakovec, u Kerameikonovoj Zbirci suvremene svjetske keramike, Varaždin, u zbirci Oblikovne likovne radionice Plemenitaš, te u privatnim kolekcijama u Hrvatskoj i u inozemstvu.Danijela Pičuljan članica je ULUPUH-a od 2002. i HZSU-a od 2004. godine.

Izložba će se moći pogledati do 28. lipnja, od utorka do petka od 11 do 19 sati, subotom i nedjeljom od 10 do 14 sati. Ponedjeljkom i praznikom galerija je zatvorena. Ulaz na izložbu je slobodan.

Sve novo


Warning: Unknown: open(/var/akademij/public_html/tmp/sess_34feda2d281e8800b3c9bc0abb62213a, O_RDWR) failed: No such file or directory (2) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/akademij/public_html/tmp) in Unknown on line 0