Zdenka Pozaić – KERAMIKA U ZASJEDI STIHA

Traganje za univerzalnim mjestom koje ne podliježe jednosmjernom ili jednostavnom razumijevanju, gledanju, čitanju, početno je i završno stanje kada govorimo o radovima Zdenke Pozaić

Galerija Krsto Hegedušić predstavlja izložbu Zdenke Pozaić pod nazivom Keramika u zasjedi stiha. Izložba suvremene hrvatske grafičarke predstavit će izbor radova u keramici nastajalih u proteklih 15 godina te izbor iz poznate bibliofilske edicije ”Riječ i slika”, pjesničko-grafičkih mapa, od kojih je do 2018. godine, Zdenka Pozaić izdala 8 kola. Izložba će biti otvorena u četvrtak, 11. listopada 2018. godine, u 19 sati.

”Zaista, keramika Zdenke Pozaić kao da je izronila iz jednog od stihova Wisławe Szymborske:
(…)
Kozmos je takav kakav jest,
to znači savršen.
(…)

Ono što možemo iščitati i prepoznati u značenju riječi i stihova Szymborske, neodoljivo i snažno prepoznaje se u radovima Zdenke Pozaić: odnosi općeg i konkretnog, protežni odnosi između vremena i prostora. Traganje za univerzalnim mjestom koje ne podliježe jednosmjernom ili jednostavnom razumijevanju, gledanju, čitanju, početno je i završno stanje kada govorimo o radovima Zdenke Pozaić. Ovu izložbu u kontekstu petrinjske galerije Krsto Hegedušić treba shvatiti kao nastavak kontinuiteta usidrenih u mediju keramike uz koji je Petrinja višestruko vezana. Ti kontinuiteti začeti su u petrinjskoj zemlji koja je, osobito uz obalu rijeke Kupe, obilovala glinom te dalje živjeli kroz brojne generacije petrinjskih lončarskih obitelji sve do danas. Drugo lice keramike u Petrinji usko je vezano uz pojavu moderne hrvatske umjetničke keramike, djelovanjem Jelene Babić, koja je rođena u Petrinji. Gotovo sva velika ženska imena hrvatske umjetničke keramike imaju svoja veća ili manja dodirna utočišta u Petrinji: Erna Šaj, Mila Vod, Blanka Dužanec, Milka Vukelić, Antonija Stranjski, Ljerka Stilinović, Katarina Čeak. Jedna od zapaženih učenica Blanke Dužanec u Školi primijenjenih umjetnosti u Zagrebu bila je upravo Zdenka Pozaić. Iako je grafika predominantni medij Zdenke Pozaić kroz cijeli njen opus, ona se keramici uvijek vraćala i obraćala. Stoga i ovom izložbom u prvobitnom prostornom okrilju učenja i djelovanja svoje profesorice, umjetnica simbolično potvrđuje svoj čvrsti status unutar suvremene hrvatske keramike.” (Iz tekst predgovora kataloga izložbe, Alma Trauber)

Ana Lipovac