U Galeriji Slana kuća (Sóház galéria), u Szigetváru, a u povodu 450. obljetnice junačke smrti hrvatskog bana Nikole Šubića Zrinskog i svečanosti Spomen godine Zrinskih u Mađarskoj
Brojnim kulturnim događajima obilježavanja 450. obljetnice Sigetske bitke u Hrvatskoj i Mađarskoj priključio se svojim radovima i književnik i slikar Tomislav Marijan Bilosnić. U Galeriji Slana kuća (Sóház galéria), u Szigetváru, u Mađarskoj, a u povodu 450. obljetnice junačke smrti hrvatskog bana Nikole Šubića Zrinskog i svečanosti Spomen godine Zrinskih u Mađarskoj, hrvatski književnik i slikar Tomislav Marijan Bilosnić otvorio je dvije izložbe; izložbu crtopleta poznatu pod nazivom „Metamorfoze“ i izložbu monotipija nazvanu „Lica i maske“. Izložbe su otvorene od 9. do 30. rujna do 9. listopada 2016. godine
Pokrovitelj Bilosnićevih izložbi u Mađarskoj je Državni odbor Spomen godine Zrinskih u Mađarskoj, a organizator izložbi je Szigetvári Kultúr – és Zöld Zóna Egyesület (Udruga Kulturne i zelene zone u Szigetváru) i Galerija Slane kuće, Siget (Sóház Galéria), Szigetvár. Voditelj cijelog projekta i inicijator izložbe je poznati mađarski umjetnik i voditelj galerije gosp. József Pinczehelyi, dok je izložbe otvorio akademski kipar Mihael Štebih.
Tekstove za katalog Bilosnićevih „Metamorfouza“ napisali su akademik Tonko Maroević i poznata likovna kritičarka Iva Körbler, dok o „Licima i maskama“ piše dr. sc. Sanja Knežević, a objavljen je i tekst o Bilosnićevim monotipijama kojega je svojedobno napisao pjesnik i kritičar, pok. Miljenko Mandžo. Bilosnićeve izložbe, uz zasebne kataloge, prate i likovne monografije „Metamorfoze“ (2004.) i „Lica i maske“ (2006), kao što su na izložbi predstavljene i monografije “Cvijeće ravnokotarskih vila”, “33”, “Pollockova svjetlost”, “Mediteranski pastel” i ”Duhovi sa zadarskog Foruma”, te fotomonografiju “Skriveno kameno blago”, kao i pjesničke monografije s Antom Stamaćem i Zlatkom Tomičićem.
Tradicionalne svečanosti Dana Zrinskih i 450. obljetnica Sigetske bitke održane su u Szigetváru od 5. do 11. rujna 2016. godine. Program protokolarnih događaja, između ostaloga, sadržavao je otvaranje izložbe „Zrinski“ u Tvrđavi, u dvorcu Andrássy, otvaranje izložbe Gyözöa Somogoyia u Džamiji, svetu misu u crkvi Svetoga Roka, polaganje vijenaca kod spomenika Marka Stančića Horvata, susret predsjednice Republike Hrvatske gđe. Kolinde Grabar Kitarović, predsjednika Mađarske gosp. Jánosa Ádera, i zamjenika turskog premijera Veysi Kaynak, otvaranje spomenika Nikole Zrinskog u tvrđavi, postrojavanje i prijavak povijesnih postrojbi na trgu Zrinski, među kojima i Zrinske garde Čakovec, te još stotinjak događaja.
Program pod nazivom Dan Hrvata obuhvatio je petnaestak zasebnih događanja, među kojima su i svečana otvaranja izložbi „Navik on živi“ (15 godine Zrinske garde Čaklovec), i izložbi Tomislava Marijana Bilosnića „Metamorfoze“ i „Maske i lica“. U sklopu program odigrana je i kazališna predstava Petra Dóczya „Mađar budan sanja“, te održana glazbena priredba Muzical – Zrinski 1566 u tvrđavi, koncert ansambla Musica Historica u Džamiji, koncert glazbene grupe Vivat Bacchus, kao i zasebni kulturni programi Hrvata iz Mađarske, grada Slatine i zbora iz Hreljina. U ovim značajnim manifestacijama nastupili su i Hrvatski vrtić, osnovna škola i gimnazija iz Budimpešte. Posebni dio programa bio je predstavljanje knjige Darka Varge u Vigadou „Hrana, kuhinja i blagovanje u doba Zrinskih“.
Hrvatskomu danu u Szigetvaru među mnoštvom nazočnih posjetitelja i uglednika nazočio je i predsjednik Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti akademik Zvonko Kusić, pomoćnica ministra kulture dr. sc. Iva Hraste Sočo, dr. sc. Gordan Grlić Radman, izvanredni i opunomoćeni veleposlanik Republike Hrvatske u Mađarskoj, hrvatska konzulica u Pečuhu Vesna Haluga, predsjednik Hrvatske državne samouprave u Mađarskoj Ivan Gugan, gradonačelnik Szigetvara Peter Vass i predsjednik mađarskog povjerenstva za obilježavanje 450. obljetnice Sigetske bitke dr. Janos Hovari.
Akademik Tonko Maroević: CRTOPLETI I SLIKOSLOVLJA TOMISLAVA MARIJANA BILOSNIĆA
U zadarskom kulturnom krugu sasvim iznimnom agilnošću izdvaja se Tomislav Marijan Bilosnić. Njegova radna plodnost i izdavačko-izlagačka javna nazočnost zadobija povremeno upravo frenetične razmjere: desetci i desetci knjiga i izložaba, stotine i tisuće članaka, pjesama, fotografija, pastela, feljtona, putopisa, ulja, pripovijedaka, monotipija, kritika, eseja, haiku, pa i poneka duža poema, poneki roman (za odrasle i za djecu)… Ima godina kada se Bilosnićeve raznovrsne manifestacije nižu jedna za drugom, međusobno sustižu i preskakuju, pokazujući gotovo suprotstavljene sklonosti i sasvim disparatne mogućnosti autorova izraza.
Premda on teško može odoljeti zovu aktualnosti i odazivlje se na mnoge prigode (ne samo što mu ih nudi Kairos nego i one što mu ih nameće Ares – da o Erosu zasad ne govorimo), netočno bi bilo kazati kako teži trendovskoj pomodnosti ili nekoj morfološkoj ažurnosti (stilsku uniformnost otprve i zauvijek izbjegava). Temelj njegova osjećanja i doživljanja jest izravnost, direktnost, opuštenost, predanost samim fenomenima, a iskustvo modernizma ga je naučilo relativnosti i razmrvljenosti vizura, disocijaciji i nekoherenciji mogućih polazišta. Tako on s jednakom prirodnošću pristupa i prvotno, nevino, naivno i eruditski, stilizirano, transponirano, služi se znanim i iskušanim tehnikama i oglašava nebrižljivo u odnosu na bilo kakva oblikovna načela. Drugačije kazano: umije se citatno, «metatekstualno», neomaniristički pozvati, primjerice, na Pollocka ili na Majakovskoga, ali se isto tako odlučuje reagirati ex abrupto, sirovo, grubo, kao da nikada nitko niije radio u toj disciplini, žanru ili tehnici. Naravno, danas in artibus više nitko ne ide «po stazi netlačeni», pa je i Tomislav Marijan Bilosnić kako mora svoje djelovanje postaviti u kontekst predaka i suputnika, kako svoje mjesto može naći jedino u znalačkom dijalogu tendencija i ekspresivnih potencijala.
Da barem donekle diferencira razne slojeve i svjetove, neko je vrijeme Bilosnić svoje slikarske radove potpisivao pseudonimom Sebastijan Bit. Međutim, i na području likovnosti bio je već dovoljno razgranat i polimorfan, a na spisateljskom polju ogledao se na parcelama najrazličitijih kultura, tako da nije čudno da je prostor konvergencije potražio u izazovu multimedijalnosti. Takvim nastojanjima možemo približiti i njegovo okušavanje u svojevrsnom ogranku vizualnog pjesništva, na stranicama «oslikovljene riječi», u stihovima praćenima oblicima i znakovima ikoničkog podrijetla, u kadrovima gdje se prepliću grafizmi i releji semantičkih denotacija (katkad i detonacija!).
Ciklus pjesama u slici okršten «Metamorfoze» nastajao je u odužem vremenskom razdoblju, a veliki broj invencija i realizacija potječe još od prije dva desetljeća. Daleki presedani nalaze se u kasnoantiknoj tradiciji «tehnopegnije» ili u baroknoj praksi «carmina figurata», a bliži mogući uzori u Apolinaireovim «kaligramima» ili u futurističkoj diverziji «parole in liberta» (oslobođenje riječi). Naravno, Bilosnićeve «preobrazbe» ne vode čistoći nekih od navedenih usmjerenja, a ponajmanje metodičnosti rješenja zasnovanih na korištenju isključivo tipografskoga repertoara. Dapače, ostentativnim ulaganjem osobnog rukopisa, inzistiranjem na individualnosti i neponovljivosti upisa, naš autor afirmira ekspresivnost postromantičarskog predznaka, a pluralizmom opcija i elekticizmom postupaka ulazi u okrilje postmodernističkoga senzibiliteta.
Nasuprot kaligrafiji istočnjačke (zenbudističke) provenijencije (tako popularnoj u razdoblju enformela), mimo estetizma kaligrama s početka dvadesetoga stoljeća (puristički i minimalistički sažetih) Tomislav Marijan Bilosnić smjelo i jetko znade zagaziti i u zabran «kakograma» (ružnih, rogobatnih, iskrivljenih ili perforsiran slovnih znakova). Grubost mu pritom služi kao protuteža tečnosti zapisa, kao novi izazov protiv ravnodušnosti ukusne skladbe, pitkosti konvencionalne recepcije. Njegov otpor, i napor, žudnja i glad, tjeskoba i strast, krik i bijes zajedno traže i nalaze registre bilježenja i pražnjenja akumuliranih psihičkih energija.
Doista, nije rijedak slučaj da je pjesnicima njihov medij bio preuzak i ograničavajući, pa su svoje emotivne ili imaginativne viškove prelijevali na područje likovnosti. Od Hugoa do Baudelairea, Michauxa i Lorke, preko naših Kaštelana i Ivaniševića, pa do suvremenika nam Parunove i Paljetka čitava je plejada majstora pera koji su se utjecali i kistu (ili makar tušu na vrhu istog pera). Tomislav Marijan Bilosnić to pak radi na specifičan način, i u rasponima što idu od pastelne nježnosti cvjetnih aranžmana pa do silovite nemimetičnosti drippinga, no punu mjeru svojega nespokoja nalazi u drastičnim kompozicionim preobrazbama riječi i obrisa, u drskim atrakcijama nejasnih mrlja i izričite plakatnosti. Njegove su «Metamorfoze» (dakle: «Preobraženja») svojevrstan oblik «čuđenja u svijetu», buđenja u kadru, žuđenja u Zadru.
Sanja Knežević: FILOZOFIJA MASKE
Cogito, ergo sum. Dahom je ostvaren život. Postati višeslojna osobnost zadatak je umjetnika.
Napraviti svoj autoportret znači započeti skidati maske, sloj po sloj, i razgolititi dubinu sebe. Pokazati je zbunjenome svijetu u svoj svojoj začudnosti.
Tomislav Marijan Bilosnić izrađujući svoje autoportrete u tehnici monotipija, uistinu je potvrdio gore navedene premise. Promatrajući postignute izraze njegovih “likova” uočljivo je kretanje od arhetipskih maski kolijevke čovječanstva do krutog modernizma suvremenosti. Jasni su izrazi sreće, tuge, melankolije, ciničnosti, kao što su jasni slikarski utjecaji sjedinjeni u određenom vremenskom razdoblju. Tako je gotovo nemoguće ne zamijetiti Bilosnića – Picassa i Djevojke iz Avignona kao dio likovnog i duhovnog izraza TMB-a. Na taj je način zanimljiv i kolorizam Bilosnićevih autoportreta – crvena je opet dominantna. Nije li tajna samo u krvi koja nas podsjeća na vlastitu genetsku sliku. I sam je Picasso u svojoj ranoj fazi portret oca naslikao u crvenom akvarelu. No, ovim riječima ne navodimo da je Bilosnić uzor svojim autoportretima pronalazio u Picassu već treba istaknuti kako je njihovo stvaralaštvo plod modernoga vremena zaokupljenog drevnim vrijednostima i kulturama. Dakle, riječ je o svojevrsnom mističnom prodiranju u tajnu vlastitoga duha i otkrivanja sebe.
Nejasna mrlja toplih tonova otkriva nejasnost postupaka kao i svijeta koji je zatočen u maglu predrasuda. Iz takve se mrlje rađa život, nastaje ljudsko tijelo, isto kao što mrlja tinte odaje skrivenu poruku pisma. Mrlja je to tople, crvene afričke zemlje pomiješane s dahom stvaranja, mrlja prve kapi kiše na izobličenom crnom licu izmorenom suncem i molitvama. Afrički nokturno, ples maski uz vatru i prizivanje duhova, ritam je kojim se izmjenjuju boje vatre u stvarnoj igri Bilosnićevih monotipija.
Oni koji se upućuju pogledati TMB-ove portrete nadaju se njegovom svakodnevnom liku kojeg neprestano susreću po zadarskim ulicama, no, on im velikodušno nudi put u dušu. Zapravo, on nudi ono što je najteže prihvatit – raznolikost karaktera.
Tako nam monotipija – portret japanskoga samuraja otkriva Bilosnića makota; druga je pak prepoznatljiv portret Majakovskog, a što li je drugo Bilosnićeva poema “Čelo za metak” nego uspjelo poistovjećivanje s Vladimirom Majakovskim.
Razlika između osmjeha i suze, dok se u bojama prelijevaju raspoloženja postaje nezamjetna. Apsolutna sreća kao i apsolutna tuga pokreću stvaralaštvo. Stoga da bi se prekrile takve razlike potrebna je maska, ili kako bi kazao naš Matoš “filozofija maske”, jer: “Tko nije ma u čemu glumac? Tko može odigarti cijeli svoj život, cijeloga sebe bez šaptača? ” Možda upravo onaj tko otvoreno priznaje neshvatljivost karaktera.
Svoj karakter i lik Tomislav Marijan Bilosnić, uz pomoć tehnike izrade monotipije, prikazuje kao istinsko sazdan od materije prirode – ljudsko se lice pretvara u list; krv mora postaje krv čovjeka; proljeće svojim buđenjem izaziva buđenje oka za svjetlošću koja skriva razigrani kolorit. I zato uvijek crvena – boja sunca, muškog božanskog Mediterana (Senghorova Afrika i Picassova Europa) i purpurnog jesenjeg zadarskog sutona.
U svojim autoportretima TMB u jednakoj mjeri donosi svoju sliku ratnika i poete, mudraca i pometovskog intriganta, on je istodobno grubi šarlatan i mali dječak koji želi poletjeti na krilima djetlića.
Igra maskama igra je života. Glumiti, pretvarati svoje jastvo u čitavo čovječanstvo, a opet biti jedinstven isto je kao i živjeti više različitih života s više osoba, i u svemu tome ostati dosljedan samome sebi i svojoj prvobitnosti. To je mnogo više od mimesisa, oponašanja prirode i samo zato dosiže vrhunac smisla umjetnosti.
Monotipije Tomislava Marijana Bilosnića otkrivaju najtajnije predjele ljudskosti samog autora.