Akademija Art

Zagreb © Hrvatski ekskluzivni magazin za umjetnost i vijesti

IZLOŽBE

Anita Kontrec: KUĆE I SNOVI – ISCJELJIVANJE KUĆA

U četvrtak 15. veljače 2018., u 19 sati u Galeriji Laval Nugent otvara se samostalna izložba Anite Kontrec pod nazivom “KUĆE I SNOVI – ISCJELJIVANJE KUĆA”

Autor fotografija je Emil Fuš

Uz svečano otvorenje izložbe u četvrtak 15. veljače 2018. u 19 sati, radujemo se i Vašem dolasku na ekskluzivno vođenje kroz izložbu i druženje s umjetnicom koje će se održati u četvrtak 1. ožujka 2018. u 19 sati u Galeriji Laval Nugent.

Robert Kavazović: ISCJELJIVANJE KUĆA – izložba Anite Kontrec
Galerija Laval Nugent, 15. 2. – 7. 3. 2018.

Anita Kontrec, hrvatsko-njemačka umjetnica, jedna je od najznačajnijih konceptualnih i likovnih osobnosti recentne hrvatske umjetničke scene. S Anitom smo do sada uspješno surađivali već u nekoliko projekata, a sada se napokon našoj likovnoj javnosti predstavlja i samostalnom izložbom u Galeriji „Laval Nugent“.

Najnoviji ciklus radova pod nazivom „Iscjeljivanje kuća“ nastavak je njezinoga projekta Kuće i Snovi kojeg je do sada realizirala na nekoliko samostalnih i skupnih izložbi  postavljajući ključno pitanje: „Što je dom?“. Projekt je započeo u ožujku prošle godine u
Kölnu, gdje je naglasak stavljen na pretjerani konzumerizam današnjega društva. U Veneciji, na zajedničkoj izložbi Personal Structures – Open Borders, u velebnom zdanju Palazzo Mora u sklopu 57. Venecijanskoga bijenala, Anita Kontrec aktualizirala je temu migracija stanovništva od početka 20. stoljeća do danas. Sudjelovala je na izložbama u Umagu i Kopru koje su bile dio projekta pod nazivom „ZID“, također s temom prelaska granice, kojom se Anita bavi još od početka 90-ih. U čuvenom Dulwich College-u u Londonu u studenom prošle godine, zajedno s učenicima koleđa izradila je instalaciju „Zigurat“, kao referencu na kolijevku civilizacije koja se ciljano uništava tijekom posljednjih nekoliko desetljeća u ratovima u Siriji i Iraku. Poveznica su i suvremeni zigurati, kao siromašne četvrti „slumovi“ u kojima privremeno ili trajno žive milijuni ljudi. Tema je čitavoga projekta „Dom“ i potraga za domom, migracije kao povijesna činjenica i izvor trauma, ali i kvalitativno novih kulturnih iskustava. Na kiparskoj koloniji Forma Viva u Sv. Kuzmu u Rijeci Anita je prikazala migracije kao izvor bogatstva te je uvela ideju „iscjeljivanja“ tih „ranjenih“i fragilnih, bijelih kućica od gipsa. Kućice su učvršćene pčelinjim voskom s oznakom zlatnog križa, kao simbolom svojevrsna iscjeljenja i ravnoteže.

Na izložbi Iscjeljivanje kuća u Galeriji „Laval Nugent“ umjetnica nastavlja s procesom „iscjeljivanja“ kuća voskom i zlatom, ali uvodi i jednu novost. Napokon se kao novi element instalacije uvodi i boja. Trodimenzionalne skulpture prelaze u dvodimezionalne slike/objekte, a gipsane krhke kućice postaju solidne mramorne kuće – idealne, definicijske i arhetipske, kuće koje utjelovljuju sve što predstavlja dom: sigurnost, stabilnost, čistoću, harmoniju i zaštićenost. Vosak sa saćem simbol je strukture, med predstavlja hranu i zdravlje, a boja – energiju i emocije koje su Aniti jednako važne kao i refleksivnost. U život se vraćaju elementi igre i radosti. Boja privlači svjetlost, a svjetlost je simbol nade i života.

Kao umjetnica, Anita Kontrec jednostavno zrači i osvaja svojom duhovnošću,inteligencijom i voljom za kreacijom i likovnim stvaranjem. Među suvremenim umjetnicima već dugo nisam upoznao nekoga tko tako uporno stvara, beskrajno i neumorno promišlja, ali i sve svoje ideje obrazlaže skromno i zapitkuje nas, kao publiku i likovne kritičare, o svemu što je zanima. Veliki dio njezinoga posla sastoji se i od znanosti: antropologije, sociologije i filozofije. Promišljanje i refleksija osnove su joj za prvu pravu iskru u buktinji konačne izvedbe, likovne realizacije nekog njezina djela. Misaono u realizaciji prestaje, jer je odredilo tijek, ali Anita pritom uvodi u nju i svoje estetske, likovne i nadasve emotivne spoznaje, kao stvaralačka načela kojima svoje radove dovodi do krajnje likovne redukcije: minimalizaciju likovnog podražaja koja ostvaruje izrazito visoke estetske i umjetničke domete. To su dometi koji je svrstavaju u sam vrh naše likovne i umjetničke scene, a usudio bih se reći i znatno šire, u sam vrh europske, pa i svjetske likovne scene. U prilog tome svjedoče i izložbe u Londonu i Veneciji, gdje su vodeći poznavatelji umjetnosti prepoznali Anitu kao veliku umjetnicu. Anita je istodobno i slikarica i filozofkinja; i kiparica i psiholog; čovjek i umjetnik. Anita Kontrec nadilazi ustaljeni pojam jednoznačno shvaćena likovnoga umjetnika.

Robert Kavazović Horvat, mag. hist. art.

Anita Kontrec diplomirala je na Filozofskom Fakultetu u Zagrebu englesku književnost, sociologiju i kulturnu antropologiju, a na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu pohađala je kiparsku klasu profesora Ivana Sabolića. Iako od početka 90-tih godina pretežno živi u Kölnu, kontinuirano se javljala zapaženim izložbama i projektima i na hrvatskoj likovnoj sceni. Za njezinn rad karakterističan je spoj umjetničkog i znanstvenog diskursa, kao i korištenje različitih medija i žanrova vizualne umjetnosti kao što su slikarstvo, skulpture, instalacija i performans. Koncipirala je i organizirala mnogobrojne interdisciplinarne međunarodne projekte, surađivala s istaknutim muzejima i galerijama u Njemačkoj, Austriji i Švicarskoj, te izlagala na relevantnim europskim sajmovima umjetnosti. Svoje gotovo 40-godišnje likovno stvaralaštvo predstavila je hrvatskoj kulturnoj javnosti na retrospektivnoj izložbi KRUŽNI TOK u galeriji „Prsten“ u rujnu 2016. godine, te izdala istoimenu monografiju u suradnji sa Studiom Rašić.

Iako je tema izbjeglištva i potrage za domom posljednjih godina postala brizantna globalna tema, pa tako i tema umjetnosti, Anita Kontrec se i u svojim ranijim umjetničkim projektima od početka 90-tih godina bavila tom problematikom. Tako je 1992. godine u suradnji s gradom Kölnom i Muzejom Ludwig organizirala izložbu „Zemlja-Rat-Pepel“ u Vijećnici grada Kölna, a 1993. projekt RECALL BYBLOS u Ludwig Forumu fuer Internationale Kunst u Aachenu i Klovićevim dvorima u Zagrebu.

Prvu samostalnu izložbu održala je 1986. godine u galeriji DDT u Zagrebu. Od tada je održala brojne samostalne izložbe u Hrvatskoj, Njemačkoj, Austriji i Švicarskoj, te sudjelovala u značajnim žiriranim grupnim izložbama u tim zemljama.

Tokom 2017. godine izlagala je u Veneciji – Palazzo Mora, Umagu – Foto Galerija Grin, Kopru – Palazzo Gravisi, London – Dulwich College, te u sklopu Art Basel Week-a na međunarodnom aerodromu u Baselu.

Sonja Švec Španjol