Fri. Jul 20th, 2018

Poslovno izvješće HDS ZAMP-a za 2017. godinu: nastavljen rast autorskih naknada

Hrvatsko društvo skladatelja i stručna služba ZAMP objavili su poslovno izvješće i rezultate svog poslovanja za 2017. godinu: bila je to još jedna uspješna godina za više od 110 tisuća domaćih i stranih autora i nositelja prava kojima HDS ZAMP prosljeđuje zarađene autorske naknade. Već više od pet godina zaredom nastavlja se trend povećavanja iznosa prikupljenih autorskih honorara kao i smanjenje troškova poslovanja što HDS ZAMP svrstava u jedno od najuspješnijih društava za kolektivno ostvarivanje prava u regiji.

HDS ZAMP je za raspodjelu članovima osigurao 90,447,851.31 kuna autorskih naknada što je za 2,5% više nego u prethodnoj, 2016. godini.

Uspješno se držimo i Odluke društva o visini troškova prema kojoj troškovi zaštite moraju padati pa su pali i u 2017. godini, na razinu od 22,27% što je za 0,68% niže u odnosu na prethodnu godinu. Uz odbitke za troškove poslovanja i sredstva odvojena za socijalno-kulturne namjene, u prošloj je godini na ime autorskih naknada ukupno prikupljeno ukupno 127,253,033.25 kn.

Služba je tijekom prošle godine obradila izvedbe 243.906 glazbenih djela koja su ukupno izvedena više od 8 milijuna puta! Za ilustraciju, trebalo bi vam 46 godina za poslušati sve izvedbe koje je ZAMP evidentirao i obradio podatke o nositeljima prava. Također, primjetna je i značajna aktivnost naših autora, redovnih i pridruženih članova HDS-a, koji su putem online usluge „Moj profil“ na webu zamp.hr u prosjeku prijavljivali po 17 novih pjesama dnevno!

Čak 89,50%, ukupno prikupljenog iznosa čine, kao i obično, prava javnog priopćavanja glazbe (tzv. „mala prava“). Kao posljedica pojačanog angažmana u radu na kvaliteti suradnje s korisnicima, nastavljen je uzlazni trend dostave prijava glazbenih priredbi i dostave popisa izvedenih djela. Službi je dostavljeno 15% više prijava i popisa izvedenih djela u odnosu na isti opseg zaduženja u 2016. godinu.

Prihodi iz inozemstva također su zabilježili manji porast u odnosu na prethodnu godinu (0,62%) te čine oko 6% ukupnog iznosa. Hrvatske autore najviše se emitiralo u Sloveniji, zatim u Srbiji i Mađarskoj, a slijede ih Ujedinjeno Kraljevstvo i Švicarska kao zemlje u kojima je najzastupljenija domaća glazba.

Novost u digitalnom okruženju je izravno licenciranje hrvatskog repertoara online glazbenim servisima (YouTube, Google Play i Deezer) u 40 zemalja zbog čega su prihodi s nekih servisa čak udvostručeni. No, prihodi od digitalnog korištenja glazbe još imaju prostora za povećanje, a jedan od osnovnih ciljeva Službe je borba za promjenu tog stanja u legislativi i poslovnoj praksi Hrvatske i EU.

Godina iza nas bila je još jedna stabilna i uspješna poslovna godina u kojoj su odnosi s postojećim partnerima produbljeni i učvršćeni bez većih napetosti. Istodobno, iskoraci koji su napravljeni u poslovanju će se, vjerujem, pokazati dalekosežno korisni za svakog člana HDS-a. Vjerujem da ćemo dobre rezultate poboljšavati i u razdoblju pred nama“, izjavio je Nenad Marčec, glavni direktora HDS ZAMP-a, s ponosom ističući i društveno odgovorno poslovanje službe koja je u protekloj godini podržala čak 192 humanitarne priredbe i koncerta.

Boris Đurđević i Predrag Martinjak nova su autorska imena među 10 najuspješnijih domaćih autora u prošloj godini – ostatak liste čine, abecednim redom imena navedeniAnte Pecotić, Husein Hasanefendić Hus, Miro Buljan, Miroslav Škoro, Neno Belan, Tonči Huljić, Vjekoslava Huljić i Zlatan Stipišić Gibonni.

Na popisu inozemnih autora za koje je HDS ZAMP prikupio najviše naknada na hrvatskom teritoriju prošle godine čine dobro poznati „teškaši“ iz zlatnog doba rocka, ali i neka nova, zanimljiva imena. Tih velikih 10 su, ponovno abecednim redom imenaAdelmo Fornaciari Zucchero, Andre Rieu, David Bowie, Diane Eve Warren, Ed Sheeran, George Michael, Sting, Max Martin, Michael Jackson i Paul McCartney.

Najemitiranija domaća pjesma u u 2017. bio je pobjednički duet sa Zagrebačkog festivala, „Sve u meni se budi“, autora Ante Pecotića, u izvedbi Kedže Zsa Zse. Slijedi ih Mia Dimšić sa čak dvije pjesme, „Bezimeni“ i „Život nije siv“, zatim Detour sa „Zaljubila sam se“ i „Reno 4“ Mile Kekina. Dvije pjesme u top 10 najemitiranijih ima i Nina Badrić: „Dani i godine“ i „Vrati me“, a njihov koautor, Predrag Martinjak, zastupljen je i s dvije pjesme u Massimovoj izvedbi: „1000 ljudi“ i „Neka ti plove brodovi“. Među najemitiranijima je i pjesma Parnog Valjka „Opet se smijem“ koju, naravno, autorski potpisuje Husein Hasanefendić Hus.

Listu najemitiranijih pjesama inozemnih autora otvara „Shape of You“ Eda Sheerana, zatim „Something Just Like This“ Chainsmokersa i Coldplaya, „There’s Nothing Holdin’ me Back“ Shawna Mendesa, „Chained to the Rhythm“ Katy Perry i Skipa Marleyja te „Skin“ i „Human“ Rag’n’bone Mana na 5. i 6. mjestu. Tu je i suradnja Daft Punka i Weekenda „I Feel it Coming“, zatim „Feels“ Calvina Harrisa, „Rockabye“ koju izvodi Clean Bandit feat. Sean Paul & Anne Marie, a Ed Sheeran i zatvara li stu 10 pjesama koje su svojim autorima u Hrvatskoj donijele najvišu zaradu od autorskog prava s „Galway Girl“.

Poslovni rezultati i godišnje izvješće HDS ZAMP-a javno su predstavljeni 5. srpnja 2018. uz nastup Petra Graše i u opuštenoj atmosferi na Glazbenoj večeri u ljetnom vrtu u vrtu Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. Uvertira u Petrov nastup bio je nastup pobjednice ovogodišnjeg Festivala dječjeg glazbenog stvaralaštva, mlade kantautorice Marte Jelisavčić koja je izvela svoju pobjedničku pjesmu “Ja znam”. 

FOTO: Izvan fokusa

vijesti