Vozački ispit godišnje položi oko 50 000 osoba. Liječnički pregled, za osobe starije od 65 godina, od samo 6 mjeseci vrijedio je od 2013. do kraja 2018. Od 2019. vrijedi 15 mjeseci. Prema najavljenim izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, starijima od 65 godina želi se uvesti obvezni liječnički pregledi prilikom produljenja vozačke dozvole. U Hrvatskoj je 282 000 vozača starijih od 65 godina. Sindikat umirovljenika i Matica umirovljenika su protiv, kažu da riječ je o diskriminaciji.

O tome su u “Dobro jutro, Hrvatska” govorili Azra Huršidić Radulović, predsjednica Hrvatskog društva za medicinu rada HLJZ i Biserka Budigam iz Sindikata umirovljenika Hrvatske.

Huršidić Radulović je govorila o cijenama liječničkih pregleda, smatra da nije preskupo jer se cijena nije mijenjala 20-ak godina. Na pitanje je li moguće da su ljudi plaćali drugi put pregled koji nije obavljen, kazala je da postoji pravilnik prema kojem se radi, a nepravilnosti treba prijaviti Ministarstvu zdravstva koje izlazi na kontrolu.

  • Što se tiče ovih 6 mjeseci, kada je stavljen u pravilnik o vozačkim dozvolama, mi smo nastojali saznati zašto je to skraćeno jer je nama bilo nerealno. Djeca imaju obveze i ne stignu voziti, instruktora nema – idu na skijanje pa se otegne taj period vožnje i 6 mjeseci je dosta bilo na knap. Još ako jedanput padnete, morate na dodatne satove i tada smo tražili pojašnjenje iz MUP-a, a oni su nam rekli da je to tražila Europa, da se takva uvjerenja daju na šest mjeseci. U posljednjoj izmjeni koja je bila, ipak smo ponovo na 15 mjeseci, ali samo za prve vozačke, dodala je.

Što se tiče umirovljenika, najavljeno je da bi za produljenje vozačke dozvole liječnički pregled trebao biti obvezan nakon 67. godine, Budigam kaže da se oni ne slažu s time jer starenje nije bolest, ne starimo svi jednako i ne možemo staviti barijeru. Pojasnila je da je MUP predlagao da to bude 65 godina jer je to bio rok za odlazak u mirovinu, a kako se to promijenilo na 67 godina, sada je i to pomaknuto.

  • Za starije ljude je šok već odlazak u mirovinu, a onda i gubitak prava na vožnju, odnosno kada moraju ići da to netko provjerava. Mislimo da je granica koja se doređuje nepravedna i ponižavajuća za starije osobe. Predlagali smo da liječničke preglede obavlja liječnik obiteljske medicine koji najbolje poznaje svog pacijenta, dodala je.

Liječnički pregled je skup za umirovljenike, smatra Budigam. Dodala je da je sada promijenjena jednio dob koja je opet paušalno uzeta jer je u EU različito tretirano. Bila je na sastanku u ministarstvu zdravstva, kaže da ništa nije riješeno jer MUP ostaje pri svome zahtjevu da dobna granica bude 67 godina.

Huršidić Radulović smatra da treba ići na liječničke preglede, kaže da i u ovom slučaju stoje argumenti o produljenju radnog vijeka na 65 ili 67 godina.

  • Ne starimo jednako, padaju psihofizičke sposobnosti i to je nešto što treba provjeriti. Nitko ne kaže da kada dođete na liječnički da će vam biti oduzeta vozačka dozvola i da će vam to biti šok, jer ako ju oduzimamo, onda to treba biti šok jer onda nešto nije dobro i osoba nije više za vožnju, smatra.

Ne smatra to diskriminacijom, kaže da ćemo svi doći u godine kada ćemo morati ići na pregled.

Budigam kaže da je to udar na džepove umirovljenika, oni se ne koriste automobilom za luksuz i zabavu, već da se odvezu liječniku, da mogu pomoći u obitelji.

Na pitanje može li liječnički za starije od 65 ići na teret HZZO-a, Huršidić Radulović kaže da ne može jer nije obveza na svima da voze. Podupire da stariji ljudi što dulje voze.

  • To što dolazite na pregled ne znači da niste sposobni, zaključila je.

Autor: I.H./HRT