Dolazak prve parne lokomotive u Zagreb

U Hrvatskoj je u razdoblju od izgradnje prvih kilometara željezničkih pruga 1860., pa sve do 1988. godine, kad je iz prometa povučena i posljednja parna lokomotiva, prometovalo 64 serija parnih lokomotiva.

Sve su one isprva izrađivane u Austriji, potom u Mađarskoj, a od 1918. i u Njemačkoj. Godine 1937. i u Hrvatskoj je počela proizvodnja parnih lokomotiva, i to u ondašnjoj Prvoj jugoslavenskoj tvornici lokomotiva i mostova u Slavonskom Brodu, današnjem Holdingu «Đuro Đaković». Prva je izrađena tenderska lokomotiva oznake JDŽ 16-014 koja je dobila naziv «Sava». Poslije su u ovoj tvornici izrađivane i lokomotive drugih JŽ-ovih serija, primjerice serije 51, 62 i 38.

Nemamo pouzdanih podataka o seriji lokomotive koja je 1860. prošla kroz Hrvatsku prvom prugom između Pragerskog, Čakovca i Kotoribe prema Mađarskoj, no možemo reći da je dvije godine poslije prvi vlak u Zagreb dovezla lokomotiva austrijske proizvodnje serije SüdB 29/JŽ 124. U Hrvatskoj je parna vuča intenzivno korištena stotinu godina, sve do 1960-ih godina kad su se u promet počela uvoditi električna i dizelska vozila. Slijedom toga sustavno je smanjivan broj parnih lokomotiva koji je sa 721 lokomotive 1952. godine smanjen na 11 lokomotiva 1984. godine. Početak ukidanja parne vuče u Hrvatskoj najavljen je 1. ožujka 1976. kad je iz zagrebačke ložionice ispraćena posljednja parna lokomotiva oznake JŽ 11-001/MÁV 424. Posljednja parna lokomotiva u Hrvatskoj prometovala je 20. srpnja 1988. između Pleternice i Našica, a 23. rujna iste godine iz kolodvora Pakrac službeno je otpremljena posljednja parna lokomotiva oznake JŽ 51-144. O povijesti parne vuče u Hrvatskoj danas svjedoči 36 parnih lokomotiva 13 različitih serija koje se nalaze u fundusu Hrvatskog željezničkog muzeja. Nastale su između 1894. i 1961. godine.

Izvor: Zagrebački Memento, Foto: Gradski muzej Sisak