Uz izložbu Mercedes Bratoš: San ljetne noći

mercedes bratoš

mercedes bratoš

Andrea Batinić: Uz izložbu slika Mercedes Bratoš u Matici iseljenika
San ljetne noći
Dubrovnik, 23.8. – 10. 9. 2016.

Različitim formatima kombinirajući niz slikarskih tehnika, Mercedes Bratoš je svojim nadasve inspirativnim i spontanim duhom stvorila vizualne igre mistične ljepote koje govore mnogo i u percepciji i naraciji. Sve je na njezinim slikama i estetski i sadržajno usklađeno, te podređeno cjelovitom dojmu, bez ijedne krive note

Izložba pod nazivom „San ljetne noći“, otvorena u dubrovačkoj Matici iseljenika, donosi ciklus slika kojima se razotkriva sva mnogostrukost i slojevitost likovnih djela kojima se nastoji ostvariti prostor intime, odnosno poetika neslućenih svakodnevnih vidika, ludičkih kombinacija i asocijativnih povezivanja. Bratoš svojim originalnim pristupom koji naizgled odiše jednostavnošću i ritmičnošću, dok u suštini dominaciju preuzima kompleksnost slikarskih kombinacija u pogledu boje, game, kompozicije, stilizacije, ornamenta, pa čak i formata uspijeva fuzionirati vlastitu interpretaciju muško – ženskih intimnih trenutaka koji su nekada bili dijelovi kazališnih predstava, odnosno predstava Dubrovačkih ljetnih igara. Temelj njezina uspjeha leži u sjajnom sljubljivanju likovnih elemenata, te studiranju konkretnih kazališnih djela, za koja nudi autorski osviještene vizualne interpretacije stvarajući svojevrsni originalni rukopis.

Autorica svojom autentičnom i originalnom umjetničkom notom pokušava pronaći određeni ritam kojim uvodi svjetlost i glazbu u svoje radove, ali pritom ostaje vjerna svom prepoznatljivom slikarskom i kolažnom rukopisu rukovodeći se čistim emocijama. Njezine slike prividnog kaosa odražavaju unutarnju slojevitost emocija i zbivanja artikulirajući dinamiku, kretnju, fluidnost i simbolsku predmetnost kojima se tumače atmosferični, vibrantni trenuci kroz figurativnu ambijentalnost. Bratošine slike temeljene na slobodnoj asocijativnoj potki intrigantnog odnosa nastalog povezivanjem konkretne predmetnosti i imaginativne inspiracije, preslaguju se u s jedne strane spontana, a s druge, pomno promišljena djela novog značenja. U tom kontekstu, njezine slike su i analitičke, jer neće tek pukom slučaju prepustiti raspored stvari. A, opet vidi se logika neistraženog, kompleksnog izričaja. Upravo se sve to može iščitati iz tih slojevitih, ornamentiranih tekstura Bratošinih slika. Njezina djela i većeg i manjeg formata kreativno se nadopunjuju, te dojmljivo pokazuju inkorporaciju instiktivne, misleće, znalačke, te emotivne komponente koje pridonose jedinstvenom estetskom doživljaju otkrivajući nam mnogobrojne izražajne mogućnosti.

U slikarstvu je važna i metoda, a ne samo tema ili motiv. Mercedes Bratoš ima zanimljiv rukopis, a njezina metoda bi se mogla opisati kao ornamentirano, ritmizirano, a u ponekim dionicama i suptilno oblikovnje neke ideje kojima se stvaraju nadasve dinamične i autentične vizualne interpretacije snažnog dekorativnog i erotičnog naboja. Na Bratošinim slikama, vidljiv je napor da umjetnica slika samo „iz sebe“, te da pronalazi nova, vlastita rješenja. Time je u njezinom slikarstvu vidljiva apsolutna stvaralačka sloboda i autonomnost, dok su njezini umjetnički postupci zadržali nepokolebljivu postojanost – opaziti i razmotriti predmet, te ga na tragu duboko emotivne intuicije razraditi do razine slikarske forme. Mercedes Bratoš je umjetnica prepoznatljiva osobnog stila i kultivirana rukopisa koja svakom novom djelu prilazi s novim izazovom, novom energetskom strašću i novom bujicom brojnih likovnih i izražajnih mogućnosti slike kojima se ostvaruju umjetničine unutarnje vizije predmetnog svijeta prepune senzibilnog intelekta.

Umjetnica u svom kreativnom procesu stvara vrlo složene i slojevite kompozicije koje se kreću od niza različitih ambijenata do sasvim novih okruženja kojima se stvara značajna napetost koja itekako ide u korist slike. Mercedesina svaka slika je drukčija, svaka u sebi nosi drukčiju strukturu kao i drukčije viđenje i rješenje kompozicije, a povrh svega, svaka je poput ustreptalog dijaloga sa sobom i izvan sebe. Osim slikarskih kompozicija i tehnike, Bratoš promišlja i okvire za slike stvarajući bogato ornamentirane, a ponegdje crno – bijele crteže koje uklapa u jedinstvene slikarske prizore obogaćujući sam pojam slike i slikarstva.

Mercedes Bratoš je prije svega senzibilna i profinjena umjetnica s izvanredno usklađenim omjerom znanja i intuicije, odnosno umjetnica dubokih vlastitih emocionalnih i kompleksnih izričaja, koja unutarnju viziju svijeta kreativnim i promišljenim stavom iznosi na svjetlo dana i to na vrlo visokoj osjetilnoj razini.

{youtube}W99try6R2Ys|500|400|0{/youtube}