Retrospektivna izložba Anite Kontrec: KRUŽNI TOK

Akademija Art

Anita Kontrec 2

Galerija Prsten, Dom HDLU,
Trg žrtava fašizma 16, Zagreb
8.9. (u 19.30 sati) do 30.9.2016.
Kustosica izložbe: Iva Köerbler

foto galerija„Jedino što umjetnika treba zanimati jest stupanj autentičnosti“ (Anita Kontrec)

Umjetnički opus Anite Kontrec duboko je i kompleksno povezan s nasljeđem suvremene europske umjetnosti druge polovice 20. stoljeća. Od početka svojeg djelovanja 1986. godine, autorica je težila umjetničkom izričaju izvan svih aktualnih dogmi, trendova, grupa i radikalnih umjetničkih ideologija, već je pokazivala sklonost široj kulturološkoj interdisciplinarnoj sintezi, pa je tako u različitim fazama djelovanja svoja djela neraskidivo povezivala s temama iz književnosti, pjesništva, arheologije, antropologije i etnologije različitih izvaneuropskih kultura.
Bez obzira na likovni medij prenošenja ideje i poruke, njezina je koncepcija vođena idejom tzv. tekstualnog zapisa ili palimpsesta koje umjetnica inkorporira i varira s podtemom „arheologije sjećanja“. Naime, u ovom umjetničkom opusu svi zapisi na papiru koji često imaju element umjetničke akcije ili performansa – kao i prostorne slike, slike-objekti, objekti i skultpure od poliestera s pigmentima boja – posredno zrcale temu izgubljenih i zaboravljenih drevnih znanja, pisma, simbola, različitih kultura i civilizacija. Kada bismo opus Anite Kontrec trebali svesti na nekoliko karakterističnih pojmova, zapazili bismo kontinuitet tema vezanih uz pismo, arhitekturu i boju, koji se stilski iskazuju kroz tradiciju lirske, kolorističke apstrakcije, autoričine posebne inačice tzv. nježne geometrije i healing art- a, ali i gestualno-kaligrafske dionice.

Kružni prostor Galerije Prsten zagrebačkog HDLU- a idealno je mjesto koje u potpunosti reflektira umjetničinu ideju pretapanja tema, materijala, likovnih medija i metaforičnosti, odnosno, ishodištâ njezina umjetničkog mišljenja. Postav retrospektive Anita Kontrec zamislila je kao cjeloviti prostorno-osjetilni ambijent u kojemu se na više razina – iznimno transparentno – pojašnjavaju ideje i faze koje razrađuje posljednjih tridesetak godina. Slikarstvo, kiparstvo i instalacije Anite Kontrec organički su i značenjski povezani, i za njihovo je razumijevanje i tumačenje upravo idealna kružna forma galerije koja, uostalom, na jednoj višoj prostorno-duhovnoj razini transcendira ideju hrama (znanja) blisku drevnim kulturama s kojima se umjetnica bavi još od studija na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Ta duboka ljubav za knjigu, zapis i duhovnu baštinu čovječanstva u opusu Anite Kontrec iskazana je, primjerice, u projektima Recall Byblos ili Recall Atlantis. Njezin cijeli opus ukazuje na konstantno evociranje izgubljene baštine ne samo Aleksandrijske knjižnice, već suvremenog barbarskog odnosa prema kulturnoj, umjetničkoj, ali i bibliotečnoj baštini kao metafori viših duhovnih znanja i uvida. Od toga, međutim, nije daleko niti referenca na žrtve holokausta koju također možemo prepoznati u nekim novijim radovima.

U jednoj praiskonskoj, arhetipskoj dimenziji, Anita Kontrec vraća se u krugovima uvijek na temu početka stvaranja mediteranske i europske civilizacije koja kroz slovo, slog i riječ komunicira s ovostranim, materijalnim, ali i onostranim svjetovima. Njezine su skulpture intimni hommage babilonskoj kuli, ali i mističnim starohrvatskim gradinama, kao što su u riječi i slova koje aplicira ili urezuje u volumen ili papir skrivena drevna zaboravljena pisma, ali i svijest o slojevitosti sanskrita, feničkog i japanskog pisma, glagoljice ili bosančice. Jer, pismo je sudbina – kao što je jednako vrijedna enciklopedija ili nečiji intimni dnevnik, ovisno tko ga u kojemu trenutku sudbine piše te u kojim društveno-povijesnim previranjima.
Umjetnička misao Anite Kontrec istovremeno je duboko humana, posvećena velikim dijelom ženskim kreativnim dilemama i sudbini žena kroz povijest, pa koliko je ponekad dirljivo osobna (Kaligrafski krajolici – Hommage a Sei Shonagon), ujedno je bezvremenski kozmopolitska i univerzalna.

Iva Körbler

Anita Kontrec 8

Monografija KRUŽNI TOK / KREISVERKEHR / ROUNDABOUT
Kustosica izložbe Iva Köerbler ujedno je i autorica teksta monografije i intervjua s Anitom Kontrec. U monografiji će biti objavljeni tekstovi i nekoliko hrvatskih i njemačkih povjesničara umjetnosti i likovnih kritičara koji su pratili rad Anite Kontrec. Monografija izložbe imat će 250 stranica; tekstovi su na hrvatskom, njemačkom i engleskom, a opremljena je brojnim reprodukcijama radova kao i dokumentacijom iz privatne arhive o životu i radu na hrvatskoj i njemačkoj umjetničkoj sceni.

Anita Kontrec 9

Anita Kontrec (Zagreb, 1954.)
Anita Kontrec, koja je diplomirala engleski jezik i književnost, sociologiju i kulturnu antropologiju na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, a na Akademiji likovnih umjetnosti pohađala kiparsku klasu profesora Ivana Sabolića, započela je svoje likovno predstavljanje hrvatskoj publici s nekoliko samostalnih i žiriranih skupnih izložbi između 1986. i 1989. godine. Koncem 1989. godine odlazi u Köeln, gdje je nastavila s intenzivnom izlagačkom djelatnošću u nizu zapaženih samostalnih i grupnih međunarodnih izložaba i projekata. Od njenog odlaska u Njemačku u Hrvatskoj je održala nekoliko samostalnih izložbi i projekata od kojih su najznačajniji bili „Recall Byblos“ (Klovićevi dvori, Zagreb,1993.), „Recall Atlantis“ (Galerija Karas, Zagreb, 2006.) i „Nevidljiva Ruža“ (Atelijer Meštrović, Zagreb, 2010.). Retrospektivna izložba KRUŽNI TOK (na oko 740 kvadratnih metara izložbenog prostora) do sada je najopsežnije predstavljanje njenog opusa u Hrvatskoj.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Next Post

Prve hrvatske gradione orgulja, harmonija i glasovira Heferer

Orgulje Heferer Galerija ULUPUH, Tkalčićeva 14, Zagrebod 1.9. (u 19 sati) do 16.9.2016. Kustosica izložbe: Elizabeta WagnerSuradnici: Tomislav Faullend Heferer i Edmund Andler Borić Izložbom se predstavlja djelovanje “Prve hrvatske gradione orgulja, harmonija […]
Bolleov nacrt za orgulje u Krapini