Skip to content

Otvoreno 62. Splitsko ljeto

Premijernom izvedbom opere “Turandot” Giacoma Puccinija u vrtu Galerije Meštrović u četvrtak navečer otvoreno je 62. Splitsko ljeto na kojem će tijekom jednomjesečnog trajanja biti prikazano 38 opernih, dramskih, baletnih i koncertnih predstava na 14 ambijentalnih pozornica, a bit će predstavljene i tri izložbe

57880

Festivalsku su zastavu podigli primadona Terezija Kosanović, prvakinja “Baleta” Eva Karpilovska i glumac Goran Marković, umjetnici splitskog Hrvatskog narodnog kazališta (HNK), dobitnici ovogodišnjih nagrada za najveća umjetnička dostignuća splitskog teatra koje su im dodijeljena u svibnju u povodu Dana HNK Split

Ovogodišnje Splitsko ljeto održava se pod pokroviteljstvom predsjednice Republike Kolinde Grabar Kitarović, a njen izaslanik Andro Krstulović Opara obraćajući se nazočnima, na svečanosti otvaranja, istaknuo je kako se na Splitskom ljetu događa vrhunska hrvatska umjetnost.

“Želim vam da uživate u vrhunskim dostignućima umjetnosti koja ćete u sljedećih mjesec dana podijeliti s nama i upravo zato želim nas lišiti dugih političkih govora,” rekao je Krstulović.

On je posebice zahvalio Upravi festivala i intendantu splitskog HNK Goranu Golovki na organizaciji Splitskog ljeta.

“Unatoč brojnih poteškoća koje su opterećivale naš festival proteklih godina, oni su našli dovoljno snage i vratili dostojanstvo i značaj ovom festivalu i dokazali da je od vrhuske nacionalne važnosti i prepoznat i u inozemstvu. Upravo visoko pokroviteljstvo predsjednice Republike osnažuje tu snažnu činjenicu,” istaknuo je Krstulović.

On je također naglasio kako je od iznimne važnosti što se ovogodišnje Splitsko ljeto otvara u vrtu Galerije Meštrović jer je veliki Ivan Meštrović darujući tu galeriju Splitu želio da ona bude mjesto susreta umjetnosti, nadahnuća i inspiracija.

“Otkrivanjem još jedne pozornice pod vedrim nebom, ovdje u Galeriji Meštrović na padinama Marjana i u blizini morske obale, organizatori Splitskog ljeta uvrstili su se u najbolje baštinike Meštrovićeve želje da upravo ovo mjesto bude nukleus odakle će se stvarati vrhunska umjetnost”, rekao je Krstulović.

Ministar kulture Zlatko Hasanbegović je istaknuo kako je Splitsko ljeto dugogodišnjom tradicijom i umjetničkim vrijednostima steklo iznimnu kulturnu i nacionalnu važnost.

“Duboka povezanost Splitskog ljeta sa splitskim hrvatskim Sredozemljem i europskim kulturnim krugom stvorili su osobitu profliranost festivala i prepoznatljivost koncepcijske paradigme i kulturne vrijednosti,” rekao je Hasanbegović. Naglasio je kako će tijekom festivala u ambijetalnim prostorima splitske povijesne i kulturne baštine oživjeti vrhunska ostvarenja istaknutih hrvatskih i inozemnih umjetnika.

Kazao je kako Splitsko ljeto potiče suvremeni inovativni izričaj i estetiku, ali i njeguje hrvatsku baštinu i autentične tradicije što je, kako je rekao, poticaj za promišljanje budućnosti Splitskog ljeta.

“Visoka programska i organizacijska postignuća festivala doprinijet će široj recepciji kod publike, međunarodnoj reputaciji i razvoju turističkog, kulturnog i gospodarskog potencijala splitsko-dalmatinske županije i Splita, kao istinskog kulturnog i umjetničkog središta,” rekao je Hasanbegović. Pri tomu je dometnuo kako je Split “istinska hrvatska povijesna i suvremena kulturna i nacionalna metropola”.

Gradonačelnik Splita Ivo Baldasar je istaknuo kako Splitsko ljeto slavi umjetnost i ljubav prema kulturi.

Premijeru opere “Turandot”, pod ravnanjem maestra Ive Lipanovića i u režiji Ozrena Prohića, izveli su solisti, Zbor, Orkestar i Balet HNK Split. U naslovnoj ulozi Turandot nastupila je bugarska sopranistica Cvetelina Vasileva, a ulogu Calafa igrao je bugarski tenor Ivan Momirov, dok je sopranistica Valentina Fijačko Kobić igrala ulogu Liu, a nacinalni prvak bas Ivica ČIkeš nastupio je u ulozi Timura.

Na otvaranju festivala i premijeri opere “Turandot” nazočili su, između ostalih, i kandidat za predsjednika HDZ-a, europsaralmentarac Andrej Plenković i župan Splitsko-dalmatinski Zlatko Ževrnja.

„Cijeli svijet je pozornica, a svi muškarci i žene samo su glumci. Oni izlaze na pozornicu i s pozornice silaze, a za svoga vijeka jedno ljudsko biće odigra mnogo uloga“, progovara Shakespeare na usta gospodina Jaquesa u komediji „Kako vam drago“. U godini kada cijeli svijet obilježava 400 godina od smrti najvećeg dramskog pisca svih vremena, ova njegova svevremena, bezvremena i (pre)često citirana replika doima se stvarnijom i istinitijom nego ikada do sada. Naš svijet vrije, njegova pozornica – pozornica politike, ekonomije, ratova, migracija, turizma, sporta, industrije zabave – stvara sustave znakova koji svojom složenošću doprinose vjerovanju u teoriju kaosa i unose nemir, nesigurnost, zebnju pred budućnošću.

Umjetnost, a posebno izvedbena umjetnost, u takvu je svijetu suočena s teškim izazovom: kako stvoriti sliku jaču od stvarnosti, i kako je zatim ispuniti riječju, zvukom, pokretom, kako na pozornici izraziti misao i izazvati osjećaj kada je stvarnost sama, ionako uvijek jača od naših emotivnih sklopova, postala pravim spektaklom, jačim, većim i opasnijim nego ikada prije? Kako „zaroniti u umjetnost“ i ne pobjeći od stvarnosti? Izbori su brojni, a ni jedan nije jednostavan.

Izbor 62. Splitskog ljeta jest „zaroniti u umjetnost“, na što Vas, draga publiko, pozivamo sa svojih plakata, ali Vas pozivamo tako da u tom moru umjetnosti ovu našu stvarnost preoblikujemo, preispitamo, izazovemo, da joj viteški dostojanstveno bacimo rukavicu u lice. Na ambijentalnim pozornicama našeg grada u tome će nam pomoći i Puccini i Shakesepeare i Bach i Jeličić i Molière, koji se ovog izazova nikada nisu bojali i od kojih moramo učiti. Pomoći će nam i drugi, brojni domaći i strani umjetnici, oni stariji i oni naši suvremenici svjesni svog poslanja i odgovornosti poziva: „zaroni u umjetnost“. Goran Golovko,Ravnatelj 62. Splitskog ljeta

hina, dalmacijanews.hr