Iris Poljan: MATRICE ZA DIJALOG

Poljan Iris POSTAV 06

Iris Poljan pozabavila se problematiziranjem suvremenosti. Njeni sliko-crteži bilježe načine socijalne, društvene, javne komunikacije

Poljan Iris POSTAV 06

nedjelja, 24. IV. 2016. u 19.30 sati, Gradska galerija Fonticus Grožnjan

foto galerija

Iris Poljan: MATRICE ZA DIJALOG

Specifičan pristup oblikovanju i plasmanu likovnog promišljanja nudi nam Iris Poljan. Cijelu ponudu možemo ugrubo podijeliti na dvije cjeline. Jednu cjelinu sačinjavaju slikarsko-crtački radovi većih dimenzija. Oni su na nepravilnim podlogama, snažnog kolora. Druga grupa sastoji se od radova izvedenih na uporabljenim fiskalnim listićima standardiziranih računa. Svi predstavljeni radovi nastali su kombinacijama nelikovnih materijala maštovito privedenih željenim oblicima. Pored slikarskih tehnika autorica poseže za tekstilom. Poteze crtačkim sredstvom ona zamjenjuje nitima konaca. Tu nalazimo portrete, segmente lica, figure u pokretu ili umirene, dijelove tijela ili odjeće. Raspon motiva kompletiran je geometrijskim likovima nalik na mape metroa ili nekog javnog prijevoza velikih gradova. Urbanu asocijaciju pojačava oficijelni otisnuti zapis, sastavnica računa kojeg autorica uzima kao podlogu.

Poljan Iris 01

Svaki od radova, i manji i većeg formata zahtijeva dešifriranje iako je na svima ponuđeno prepoznavanje motiva. Akteri su uvijek u akciji ili međuodnosu ukoliko ih je više. Uvijek su u grču neke aktivnosti. Čak su i portretne situacije zaustavljene na trenutak i pripadaju djelićima akcije. Iz začudne ikonografije iščitavamo autoričin doživljaj jer likovi prenose umjetničine dileme. Gotovo svi radovi progovaraju o međuljudskom općenju. Ideju komunikacije nalazimo pregledavajući motive i njihove odnose, ali i upotrijebljenu tehnologiju: šivanje koje označava spajanje, usklađivanje dvaju situacija. Radovi nas vode od koncepta viđeno/doživljeno do interpretacije koja priziva ideju upozorenja.

Iris Poljan pozabavila se problematiziranjem suvremenosti. Njeni sliko-crteži bilježe načine socijalne, društvene, javne komunikacije. Druga grupa monološki, konteplativno iskazuje umjetničine ekspresije. Listićima autorica prilazi osobnije, ponekad naglašavajući, a ponekad karikirajući njihovu osnovnu svrhu. Iako je podloga, račun, pragmatički hladan i informativan, kombinacija podloge i intervencija izaziva snažan dojam. Zavedena tehnikom vezenja, umjetnica na jednom od radova predstavlja igru nitima za dvoje ili za najmanje dvije ruke. Čak se javlja i ideja feminizma iako ona ovdje nije primarna. Crtež koncem asocira podsmjeh uvriježenom, cinični komentar uobičajenom. Neke radove možemo doživjeti kao isječke za animirani film ili strip.

Poljan Iris 02

Predstavljene teme ukazuju na nesporazume u komunikaciji. Doživljavamo ih kao snažne znakove upitnosti formalnih informacija kojima smo obasuti i koje moramo percipirati bez obzira na njihovu neprihvatljivost za naše pojmovanje i našu psihu. Pitanja identiteta i komunikacije pitanja su suvremenog svijeta. Jedan od problema su administracije. Iako države u suvremenom smislu postoje tek dvjestotinjak godina, ta podjela pučanstva, činovnicima daje pravo na segregacije. Sasvim je jasno da ne postoje čiste nacionalne države no, stanovnici se huškaju, direktno ili indirektno, na nesnošljivost prema drugima. „Navučeni“ smo na nacionalne identitete koji nikada nisu poslužili za nešto dobro. Stvorenu napetost pothranjuju religije i kapital kao razlog za podjelu, a sve u svrhu gramzivog, ali administrativno legaliziranog stjecanja profita. Na žalost, nacionalna pregrijanost uzrokuje žrtve. Kao što su se nekada pod krinkom religije vodili vjerski ratovi sada se vode nacionalni ratovi. Kad se bolje pogleda uvijek se kao motiv otkrije prikriveni materijalni interes.

Poljan Iris 03

Ova produkcija ponešto duguje idejama transavangarde. Kao i tada, autorica izgovara revolt i nemir, slobodu oblikovanja, nomadizam, No, njeni rezultati obraćaju se promatraču s većom dozom ovisnosti. Iris Poljan odana je gledatelju i nerijetko je narativna. Ukoliko joj rezultat likovnog postupka nije dovoljno rječit, ona dodaje tekstualne ili brojčane oslonce percipiranju rada. Ove intervencije vješto uklapa u kompoziciju, a rad time dobiva indiciju objave. Ovime, postav projekta nastavlja ideju slučajnosti/namjernosti izbora materijala i realizacije. Promatraču je ponuđen niz koji se ne mora poklapati s kronološkim slijedom nastanka radova. Dio radova na većim podlogama može odlikovati standardan postav pa time i pregled. Druga serija, mali formati, mogu u postavu djelovati kaotično. Promatrač je prisiljen koncentrirati se na pojedini rad unutar grupe. Tako autorica asocira ideju dnevničkih bilješki koje pripušta našem pogledu.

Poljan Iris 04

Dah suvremenog sve histeričnijeg vremena očitava se na ovim radovima. Zbunjujuće figure i neobični odnosi traže od nas, navikle na jednostavne, ali perfidne medijske poruke, napor očitavanja. Pitamo se kada, gdje, zašto i kako se dogodilo. Likovi na radovima uvijek u začudnom i nedefiniranom prostoru. Ponekad imaju komentar. Umjetnica ih kolorira ili ocrtava/opšiva transformirajući im ponekad obličja. Osobni doživljaj ona izgovara resko i duhovito, na razmeđi cinizma i alegorije. Čitamo nelagodu i ukazivanje na emocionalnu zapuštenost i površnost odnosa.

Umjetnički mišljeni predmeti otkrivaju uzburkanu estetiku svijeta koji emitira višak predmeta te nudi, nameće mnogo mogućeg, ali letimičnog komuniciranja. Ova površnost je projektom dovedena u žižu. Naša osamljenost dobiva ogledalnu sliku. Autorica se oslanja na naš senzibilitet i uvodi nas u poziciju aktivnog promatrača. Postavljeno je pitanje: Može li naša senzibilnost podnijeti napor brojnih, ali površnih komunikacijskih mogućnosti?

Eugen Borkovsky, IV. 2016.

Poljan Iris 05

Iris Poljan rođena je 5. svibnja 1989. godine u Zagrebu. Završila je Školu primijenjene umjetnosti i dizajna, smjer grafički dizajn, 2008. godine. Iste godine upisuje Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu, Nastavnički odsjek. Diplomirala je 2014. godine slikarstvo u klasi profesora Ante Rašića. Do sada je izlagala na više samostalnih i skupnih izložbi (Bistra, Grožnjan, Tuzla, Zagreb, Zaprešić…). Od 2011. godine osmišljava i vodi likovne radionice za djecu i mlade. Od 2009. godine aktivni je član ULS-a (Udruge likovnih stvaralaca Zaprešića, http://www.uls.com.hr). Od 2014. godine član je HDLU u Zagrebu.

Poljan Iris POSTAV 07

Uz otvorenje bit će javno pročitan ulomak „Esej o vječnom fašizmu“ Umberta Eca:
U ovogodišnjoj Noći knjige, Kulturnjaci 2016 izvode akciju čitanja „In memoriam Umberto Ecce homo“.

Na javnim mjestima diljem Hrvatske čitat ćemo ulomak iz Ecova „Eseja o vječnom fašizmu“. Ovaj esej nedavno preminulog talijanskog književnika i semiotičara rezonira s nekim pojavama našeg političkog trenutka u kojem nositelji vlasti amnestiranjem simboličkog nasilja otvaraju prostor netoleranciji, mržnji i fizičkom nasilju. Ne pristajemo na relativizaciju ustaškog režima i rasnih zločina motiviranih paradigmom nacionalne homogenosti, na njihovo puzajuće uvođenje u škole i normalizaciju u svakodnevici.

Budući da esej završava riječima: „Naša je dužnost da ga (fašizam – op.) razotkrijemo i pokažemo prstom na svaki njegov primjer, svakoga dana, na svakom mjestu na svijetu. Sloboda i oslobođenje zadaci su kojima nikada nema kraja.“ – ulomak ćemo čitati ponovo i ponovo tijekom sat vremena.

POLIVALENTNI KULTURNI CENTAR GROŽNJAN / CENTRO CULTURALE POLIVALENTE GRISIGNANA

GROŽNJAN Grad umjetnika 1965 2016 GRISIGNANA Cittá degli artisti