Sun. May 19th, 2019

Poremećaji spavanja

3 min read
woman sleeping 4

womenzzzsleephealth

Budite li se često neispavani i bez energije? Iako znate spavati do osam sati na dan, i dalje se nikako ne možete naspavati?

woman sleeping 4

Ovi znakovi mogli bi značiti da imate sve češći problem današnjice – poremećaj spavanja. Dovoljno sna izrazito je bitno za naše zdravlje i bez njega tijekom dana ne možemo normalno funkcionirati. Čak i najmanji gubitak sna može utjecati na naše dnevne aktivnosti, raspoloženje i mogućnost obavljanja svakodnevnih obaveza.

Kako možete najjednostavnije provjeriti patite li od poremećaja spavanja? Neki od najčešćih simptoma su nesanica ili insomnija, pospanost unatoč dugom spavanju, umor tijekom čitavog dana (dnevna pospanost), promijenjivo raspoloženje, razdražljivost i učestalo buđenje tijekom noći.

Nesanica ili insomnija je poremećaj spavanja koji stvara problem velikom broju ljudi. Često znamo otići na spavanje, no umjesto da zaspimo, samo se okrećemo u krevetu. Za nesanicu postoje mnogi razlozi, a najčešće su psihološke prirode kao što su anksioznost, stres ili izrazito loše raspoloženje. Kad ljudsko tijelo nije potpuno opušteno, proizvodi hormon stresa zbog čega je nemoguće zaspati i imati kvalitetan san.

Osim klasične nesanice, postoje i ozbiljniji poremećaji spavanja kao što je narkolepsija. Narkolepsija je kronično stanje kod kojeg dolazi do pretjerane pospanosti i iznenadnih napadaja sna. Najčešće se ti napadaji javljaju u potpuno neprimjerenim situacijama. Svi ljudi koji imaju narkolepsiju imaju isprekidan noćni san izazvan neuravnoteženom REM fazom. Oni ulaze u to stanje nakon samo nekoliko minuta, dok je normalan ulazak u REM fazu tek nakon sat vremena. U tom slučaju, potrebna je liječnička pomoć i provođenje preporučene terapije.

Kako bismo se riješili problema s nesanicom, potrebno je pridržavati se sljedećih pravila. Na spavanje bi trebalo odlaziti svaku večer u određeno vrijeme. Na taj će se način naše tijelo jednostavnije prilagoditi i naviknuti na rutinu pa će nam san biti kvalitetniji. Također je izrazito važno da pidžame u kojima spavamo budu što laganije i udobnije. Od mjesta za spavanje trebali bismo maknuti televizor, mobitel i sve ostale naprave koje nam odvlače pažnju. Oni nam otežavaju opuštanje koje je već ionako narušeno tijekom kronične nesanice. Savršeno okruženje za spavanje jest zamračena i dovoljno rashlađena prostorija.

woman sleeping

Netom prije spavanja nije dobro baviti se tjelovježbom ili nekom drugom vrstom napornije aktivnosti. Naše tijelo se usred aktivnosti budi i raste mu adrenalin koji može dodatno otežati opuštanje organizma. Vježbanje je najpametnije ostaviti za jutro. Umjesto tjelovježbe, pokušajte s meditacijom. Nekoliko minuta opuštanja i pravilnog disanja omogućit će laganiji san.

Dva do tri sata prije odlaska na spavanje ne bismo smjeli konzumirati kavu i ostala pića koja sadrže kofein, kao ni hranu s velikom količinom šećera. Povišena razina šećera u krvi ne opušta naš organizam nego stvara upravo suprotan efekt. Pretjerani rad probavnog sustava također može smetati mirnom snu. Prije spavanja preporučuje se popiti šalicu čaja od kamilice ili toplog mlijeka.

Međutim, ponekad poremećaji spavanja mogu biti ozbiljnije prirode i tada je u svakom slučaju potrebna stručna liječnička pomoć. Prije posjeta liječniku neko vrijeme vodite dnevnik spavanja u kojem ćete pobliže označiti rutinu sna i jednostavnije je moći objasniti svome liječniku prilikom pregleda. ezdravlje.hr