Mon. May 20th, 2019

Sindrom kroničnog umora – posljedica stresnog načina života

4 min read
20CA36

foto Alamy

Kronični umor je posljedica stresnog načina života, pretrpanog rasporeda i previše različitih zadataka u premalo vremena. Sve je češće veliki problem u svijetu, ali kako ga točno definirati?

20CA36

Prvenstveno je važno da se kronični umor razlikuje od običnog umora. Njihovi simptomi jesu slični, ali posljedice mogu biti potpuno različite. Sindrom kroničnog umora je složen poremećaj koji karakterizira ekstremni umor koji je nemoguće objasniti. Kronični umor prevladava kod mlađe i srednje populacije, a češći je kod žena. Za razliku od običnog umora, kod kroničnog umora ne dolazi do poboljšanja nakon mirovanja i dužeg odmora. Točan uzrok još se uvijek sa sigurnošću ne zna, ali se često povezuje s psihološkim stresom ili virusnim infekcijama. U nekim slučajevima, poremećaj može biti rezultat kombinacije tih čimbenika.

Stres je u današnje vrijeme postao sastavni dio svakodnevnog života. Često nismo ni svjesni koliko taj nakupljeni stres šteti našem zdravlju. Stres je jedan od glavnih razloga zašto se neprestano osjećamo umorno i iscrpljeno. On može uzrokovati neugodne simptome i znatno utjecati na cjelokupno zdravlje. Preraste li stres u kronični stres, veća je vjerojatnost za pojavu kroničnog oblika umora. Sindrom kroničnog umora popraćen je sljedećim simptomima: umor neobjašnjivog razloga, gubitak koncentracije i/ili pamćenja, nagle promjene raspoloženja, bolovi u mišićima i zglobovima te česte glavobolje. Mnogi ljudi na početku izbjegavaju posjet liječniku jer misle da su simptomi kroničnog umora samo znakovi stresa ili prolaznog poremećaja spavanja. Međutim, ovaj sindrom nije nimalo bezazlen i zahtijeva pravodobno liječenje. Dijagnozu sindroma kroničnog umora nije jednostavno napraviti. Potrebno je obaviti mnogo različitih pretraga kako bi se došlo do točne dijagnoze. Pretrage i testovi koji su potrebni u postupku dijagnoze jesu kompletne krvne pretrage, testovi hormonalnih promjena, provjera urina, ginekološki pregledi i slično.

Specifičan lijek za sindrom kroničnog umora ne postoji. Svaka terapija koja se upotrebljava namijenjena je ublažavanju simptoma i rješavanju problema koji uzrokuju znakove kroničnog umora, odnosno njegove popratne pojave. Umor se može smanjiti na nekoliko različitih načina. Pravilna prehrana igra veliku ulogu kod rješavanja simptoma kroničnog umora. Preporučaju se namirnice koje uvelike detoksiciraju organizam. Važno je konzumirati što više tekućine, naročito vode, jesti velike količine voća i povrća koji su bogati antioksidansima. Također, sve osobe oboljele od kroničnog umora trebale bi povećati unos ribe, cjelovitih žitarica i orašastih plodova. Unos gaziranih pića, alkohola i konzerviranih namirnica, odnosno rafiniraniranih ugljikohidrata trebalo bi što više izbjegavati.

Međutim, redovitom i uravnoteženom prehranom ne možemo uvijek dobiti dovoljno vitamina, odnosno minerala. Zbog toga je odlično rješenje uzimanje dodataka prehrani, naročito prije obavljanje neke aktivnosti ili zadatka koji zahtijeva posebnu koncentraciju. Dodaci prehrani zapravo su koncentrirani izvori hranjivih tvari s prehrambenim i/ili fiziološkim učinkom. Oni daju organizmu sve potrebne tvari koje putem normalnog unosa hrane ne dobiva u dovoljnoj količini. Takvi dodaci prehrani mogu se prodavati u doziranim oblicima kao što su pilule, tablete, kapsule, tekućine u izmjerenim dozama i slično. Pod tim podrazumijevamo vitamine, minerale, aminokiseline, esencijalne masne kiseline, vlakna, biljne tvari te ekstrakte biljnih vrsta. Pojačan unos navedenih hranjivih tvari povećava otpornost organizma i pomaže u borbi protiv kroničnog umora.

Redovita tjelovježba pomaže kod rješavanja kroničnog umora iako to na početku možda zvuči pomalo čudno. Kad smo umorni, vježba i rekreacija ne čine se kao idealno rješenje. Međutim, tjelovježba ne umara tijelo, već ima upravo suprotan učinak. Fizičko i psihičko opterećenje nisu uvijek rezultat izmorenosti. Najčešće je to samo znak nedostatka energije u organizmu. Samo 20-ak minuta tjelovježbe dnevno može uvelike pomoći u suzbijanju simptoma uzrokovanih sindromom kroničnog umora. Kod profesionalnijeg treninga vježbe je potrebno usmjeriti i osmisliti individualno. Ako niste sportski tip i aktivno se ne bavite nijednim sportom, lagana šetnja ili vožnja biciklom također vam mogu pomoći.