Jelena Kovačić: MAPIRANJE STANJA

Jelena Kovacic 1

Jelena Kovacic 1

Gradska galerija Fonticus Grožnjan predstavlja
Jelena Kovačić: MAPIRANJE STANJA, samostalna izložba
otvorenje: subota, 2. IV. 2016. u 19.00 sati
Kustos projekata: Eugen Borkovsky

foto galerija

MAPIRANJE STANJA

Jelena Kovačić podastire niz radova od kojih neki raspolažu odmjerenim, malim brojem aktera/detalja dok su drugi pretrpani scenama/predmetima. Ona progovara gestom, a nastavlja strpljivom preciznošću. Ponekad obrnuto. To čini na podlogama koje ne moraju biti standardni slikarski materijal: ponekad slučajnošću putanje pigmenta u tekućem mediju. Čvrsta linija se pojavljuje kao dio teksture ili kao obrub oblika. Umjetnica dozvoljava slučajni potez kistom ili razlijevanje uvodnjene boje. Često flekava podloga detektira oblik i postaje osnova za daljnju fazu rada. Na podlozi sličnoj Rorschachovim mrljama, umjetnica prepoznaje ili nadograđuje oblike koji tijekom procesa postaju cjelina. Instinktivan crtež kombinira sa željenim. Kompozicije većine radova su funkcionalne. Pomaci, poneka necentriranost u kombinaciji s drugim detaljima u službi je dramaturgije. Iz konglomerata nakupina i poteza iščitavamo nadrealističke sadržaje.

Kreativni nerv pokreće umjetnicu. Način nije sljedba, već iskaz trenutaka. U procesu autorica, na djelomično načetu jednoličnost podloga, podsvjesno ili napola svjesno transponira odbljeske svakodnevnice. Materijal je tretiran istovrijedno obliku, a odnos autorice prema obama krajnje je intimistički. Sve likovne sastavnice pojedinog rada u vezi su s emocionalnim stanjem umjetnice. Proživljavanje se očituje ekspresivnim činjenjem. Podloga, papir zadržava, pamti osjećaje, dojmove kroz postupke izvedbe rada. Umjetnica ne poštuje dosljednost, već kombinira crtež i slikanje kako joj to nalaže trenutak. Ona likovnim sredstvima prati vlastiti proces u kojeg ponire služeći se intuitivno likovnim obrazovanjem i iskustvom, služeći se instinktom i memorijom. Umjetnica poštuje slučajnost i pritom ruši tradicionalnu ideju premise. Ona oblike gradi sasvim osobeno prelazeći u prepoznatljivi autorski rukopis. Rezultat su drhtavi, minuciozni zapisi.

Prolazeći od rada do rada nailazimo na stalne promjene intenziteta emocionalnih nadahnuća. Radovima ovog postava autorica nam povjerava djeliće svog doživljaja svijeta. Oblici koji su iz njene imaginacije pripušteni našem pogledu, u ovim se radovima nužno ne nadopunjuju. Ponekad su u neskladu. Oblici više ne odražavaju promatranu stvarnost u potpunosti već materijalizirani doživljaj. Proživljeno se ogleda u memoriji, a manifestira u likovnom zapisu. Očito je da Jelena Kovačić intenzivno doživljava svijet koji ju okružuje i da nam to želi prenijeti. Ali, lik ili motiv nisu jamci sadržaja slike. Poput nekog kaleidoskopa na radovima su tek signirani osobe, predmeti, slovni znakovi, određeni ili općeniti rasteri. Jedna do druge, kao da su uslojene isparane stranice različite temperature u napetoj atmosferi potrebe za izgovorom. Kao da nam autorica želi poručiti da je sve to ona i da nudi osobno svjedočenje tijeka.

Značenje umjetničkog djela dekodira se pomoću svijeta umjetnosti i kulture kao mehanizama iniciranja značenja i smisla. Jelenini radovi ne pripadaju uprizorenju nekog prepoznatljivog sadržaja, već su dio asortimana osobne pripovijesti. Vizualizirajući ambivalentnost povijesnog trenutka nudi ideju pretraživanje i redefiniranja osobnog položaja u kaotičnom svijetu. Mapiranje je to doživljaja situacija i trenutaka vremena u kojem i sami sudjelujemo. Ova izložba događa se u intervalu između perioda tzv. zrelog kapitalizma i njegovog raspada. Propitivanje smisla funkcioniranja grubo nas osvješćuje. Politički, bankarsko administrativni, socijalno nepravedni sistem nalazi se pred raspadom. Za to vrijeme, fizičari/filozofi kvantnom teorijom, bozonom i spoznajama redefiniraju realnost. Oni ne mijenjaju svijet revolucijom, ali mijenjaju percepciju i načine ponašanja koja su zapadni kapitalizam i vjere stoljećima ruku pod ruku diktirali. Tako, univerzum u našim shvaćanjima više ne funkcionira kao mašina prema Newtonu, već kao polja energija koja se pojavljuju u različitim oblicima. Čovjek, osoba više nije kemijska reakcija već energetski naboj. Umreženost baš svega uvjetuje i nas same.

Kao što nam je potrebno više nota za iskazivanje zvuka tijekom određenog vremenskog intervala, tako je autorici bilo potrebno nizanje elemenata da bi oslikala osobni doživljaj tijeka. Izvedbe promatrača pozivaju na iščitavanje. Sliku ne možemo obuhvatiti jednim pogledom. Autorica se oslanja na promatračev doživljaj detalja pa cjeline pojedinog rada i tek na kraju postava izložbe. Konglomeratima vizualnih tragova umjetnica formira nove likovne činjenice. Ova manipulacija usmjeruje našu pažnju prema značenju. Počinje nas zanimati bit. Postajemo zainteresirani za smisao predstavljenog. Likovna raznolikost slikovnih artefakata, bez obzira na prepoznatljivi znakovni repertoar, poziva nas na instinktivno doživljavanje.

Budućnost najčešće zamišljamo u kulisama sjećanja. Izbor jezika znakovlja umjetniku služi kao naznaka aktivnog doživljaja i interpretacije svijeta. Pozvani smo doživjeti obilje naslaga tijeka. Jelena Kovačić niže prikaze heterogenih karakteristika koji postaju umnožena projekcija osobnog. Umjetnica želi govoriti o doživljaju svijeta. Njenim likovnim zapisima problematizirane su granice između realnog i doživljenog. Likovnim jezikom, intuitivnim djelovanjem, ponuđeno je suočavanje s varavom realnošću, vizualizirana je impresija osobnih doživljaja. Emotivni naboj progovara kroz izbor i kroz pristup motivima. Pred nama su doživljeni trenuci oblikovanja koji se ne mogu ponoviti. Dvojbenost pojma „trenutak“, značenje i definicija, mogu biti različito interpretirani. Trenutak može biti objašnjen sekundom, satom, danom, godinom, a može biti poosobljen i sveden na doživljaj individualne spoznaje. Od toga ovisi frekvencija komunikacije umjetnika samog sa sobom ili promatrača i umjetnikovog djela.

Eugen Borkovsky, III. 2016.

Jelena Kovacic

Jelena Kovačić rođena je u Kopru 1981. godine. Nakon završenog Foundation Diploma in Art & Design (Blake College, London), diplomirala je grafički dizajn u Barceloni (IED) 2006. godine i otada se bavi slikarstvom, ilustracijom i web dizajnom. Sudjelovala je na slikarskim kolonijama u Grožnjanu i Ruseu (Bugarska). Izlagala je grupno u Hrvatskoj (Poreč, Grožnjan), Sloveniji (Sečovlje, Piran), Italiji (Muggia), Velikoj Britaniji (London), Barcelona (Španjolska), Bugarskoj (Ruse, Sofija) te individualno u Hrvatskoj (Buje, Umag) i Sloveniji (Ljubljana).

Jelena Kovacic 3

POLIVALENTNI KULTURNI CENTAR GROŽNJAN / CENTRO CULTURALE POLIVALENTE GRISIGNANA

GROŽNJAN Grad umjetnika 1965 2016 GRISIGNANA Cittá degli artisti