18. FAKI, međunarodni Festival alternativnog kazališnog izričaja

atalaia

Ovogodišnji, 18. FAKI, međunarodni Festival alternativnog kazališnog izričaja, održava se od 26. svibnja do 30. svibnja u kazališnim, filmskim, izložbenim i društvenim prostorima bivše tvornice Medika u Pierottijevoj 11

atalaia

Na programu festivala je 18 međunarodnih predstava, dvije domaće te dvije prezentacije rezidencija koje su započele 11.5.2015. Tema ovogodišnjeg festivala bili su DIY kolektivi – niskobudžetni kolektivi koji svoju produkciju vežu uz nezavisne centre, okupirane prostore i skvotove. Na natječaj se prijavilo preko 70 predstava i performansa iz Argentine, Austrije, Belgije, Bugarske, Cipra, Francuske, Grčke, Hrvatske, Indije, Italije, Izraela, Kanade, Kolumbije, Kosova, Litve, Mađarske, Njemačke, Obale Bjelokosti, Poljske, Portugala, Slovačke, Slovenije, Srbije, Španjolske, Velike Britanije, Ukrajine, SAD-a i Zimbabvea.

18. FAKI tako i ove godine donosi jedan suštinski pregled fluidne i nezavisne, samostalno producirane, europske kazališne scene koju održavaju putujući pojedinci i družine, čija su osnovna izvođačka sredstva ekspresija, pantomima, klaunerija i lecture performans, dok se na estetskom nivou zamjećuju snalažljivost u plesnim i inovativnim praksama, te dramska napetost od esencijalnog entuzijazma i predanosti životnom izboru profesije, što se u ljubavi s apstraktnim, post-simboličkim te iskustveno- narativnim stilom suvremenog alternativnog izričaja – preobražava u univerzalni egzistencijalistički teatar.

{youtube}WCpxw0Csocc|500|400|0{/youtube}

U tom egzistencijalističkom teatru koji je 2015. u Zagrebu materijalna manifestacija povijesne fenomenologije teatra, koja će ispuniti Mediku od 26.5. do 30.5. izdvojit će se dvadeset meta-narativnih plesnih performansa koji, proistekli iz iskustva psihološkog portretiranja mime i klaunerije, komuniciraju vrlo neposredno i razumljivo unatoč dnevnoj polifoniji jezika i mentaliteta gostujućih umjetničkih svjetova. Kao metafora situacije bit će izložena plesna instalacija austrijskog likovnog umjetnika Klausa Pintera, koja se sastoji od papirnatih art printeva koji animiraju publiku prema plesnim pokretima. Možete tokom cijelog festivala razmještati printove i tako mijenjati izvedbu instalacije.

U utorak, 26.5. otvaramo 18. FAKI novom predstavom izvedbene grupe ‘PunkoŠIPAK’ s Ribnjaka koja godinama njeguje poetiku fizičkog i neverbalnog teatra, korporalne mime i suvremenog plesa. Gostovali su na prošlom FAKI-ju, dok nam na ovaj dolaze s novom predstavom ‘Greška’, s kojom propituju načine na koje želje proizvode i oblikuju naše identitete te stvaraju željene obrasce koji diktiraju uloge iz svakodnevnog života. Poslije Punkošipka predstavljamo mladu Compagnie Lovena iz Toulousea koja postavlja klasične tekstove u javne, suvremene prostore, osmišljava izvedbene instalacije, snima radio-drame i kratke eksperimentalne filmove, a na FAKI dolazi s dramsko-izvedbenim solom ATALAÏA koji je dosad bio izvođen na ekološkim farmama, u skvotovima, mjesnim prostorima i prostorima udruga, kulturnim centrima i privatnim stanovima, ali i u vrtovima, parkovima i poljima.

Prvog dana 18. FAKI-ja očekuju vas i dvije prezentacije umjetničkih rezidencija koje su započele s radom 11.5.2015. Martina Kartelo radi na performativnoj interaktivnoj šetnji posvećenoj umjetniku jugoslavenskih korijena Jorgeu Zontalu koji je odrastao u Venezueli, a proslavio se svojim radom u kanadskom umjetničkom kolektivu ‘General Idea’ koji je djelovao subverzivno šireći svijest o AIDS-u i konzumerizmu. Uroš Jovanović će s domaćim ansamblom AKC Medike postaviti ‘Pozorište kapitalističke surovosti’ za 131 sat, polazeći od Brechtove premise da je jedina prava umjetnost ona koja nije plaćena i koju rade umjetnici koji nisu plaćeni.

Drugi dan festivala, 27.5., otvara međunarodni izvedbeni kolektiv Flight of the Escales iz Berlina i Londona izvedbom nagrađivane predstave ‘I gave him an orchid’ Sarah Calver, koja nakon FAKI-ja nastavlja svoju ljetnu festivalsku turneju. Sarah se bavi ljubavnim prekidima i neuspješnim pokušajem samoubojstva zbog ljubavi, koristeći elemente stand-upa, klaunerije, apsurda i melodrame te stvarnih svjedočanstava. Performans koji ne silazi s turneje ‘IVETOTELLUSOMETHING’ rimskog kolektiva DOO – DivanoOccidentaleOrientale koji za FAKI izvodi Rosa Palasciano, održava se u WC-u i odvija u loop-u od 5minuta, za jednog ili dvoje gledatelja. Na programu je i pretposljednjeg dana FAKI-ja, 29.5.

Sljedeća predstava dolazi iz Bologne i predstavlja likovnu, plesnu i dramsku umjetnicu Alice Masprone iz Compagnie Oxymoron čiji višestruki solo ‘Survival kit – Alice’s adventure through the freezing bag’ prerasta u hit sezone međunarodne festivalske scene. Evandro Pedroni, bivši stipendist Tanzquartier Wien, koji je izvođačko iskustvo u A-produkciji suvremenog plesa i teatra, surađujući s Martinom Nachbarom, Olegom Soulimenkom, Hubertom Lepkom, Stellom Zannou, Edanom Gorlickijem i SETanzTheater-om, dolazi s 20-minutnom karakternom minijaturom baziranoj na žestokoj emocionalnoj mimi i dramskoj empatiji ‘Green too early. Yellow just right. Black too late.’, koja izjednačava plesnu repetitivnost i performersku nasilnost.

Četvrtak na FAKI-ju započinje nastupom jednog od najuspješnijih tvrdokornih pantomimičara Jozefom Markockim, redateljem i osnivačem Teatra Formy (bivše Suvremeno pantomimsko kazalište) iz Wroclawa, koje djeluje od 1996. gostujući sa svojim spektaklima u svim važnim europskim kazalištima. ‘God of the Sun’ je nastao na manje poznatom, optimističnom i energičnom djelu Antonina Artauda ‘Heliogabal’, inspiriranom Artaudovim iskustvom suživota s indijanskim plemenom Tarahumara. Plesno-glazbeni duet ‘Anhel’ koji dolazi iz Porta spaja mladu finsku plesačicu, redateljicu i lutkaricu Nellu Turki sa saksofonistom, elektronskim glazbenikom i izvođačem Marcom Vilanovom iz Španjolske. Nella Turki je također jedna od osnivačica The Strings Theater Company koji rade interaktivne političke site-specific performanse.

Clémence Caillouel je započela izvođačku karijeru s Papillon Noir Théâtre i redateljem Charlijem Venturinijem, da bi potom nastavila izobrazbu u fizičkom i imagističkom teatru kod Lulu Berthon te se usavršavala studirajući sistem Stanislavskog na Bjeloruskoj umjetničkoj akademiji u Minsku. 2010. seli u Barcelonu i priključuje se Experimental Teatro Laboratorio of Barcelona u kojem započinje suradnju s redateljicom Jessicom Walker s kojom u lipnju 2014. i dovršava svoju monodramu ‘Paulina’, a na kojoj je počela raditi 2013. i koju je brusila na španjolskoj turneji. ‘Paulina’ je adaptacija dramskog teksta ‘La Casa de la Fuerza’ Angélice Liddell, koji je osvojio Nacionalnu nagradu Španjolske za dramsku literaturu 2012. Paulina je imala šesnaest godina kad je oteta, silovana i ubijena u mjestu Chihuahua blizu američke granice u Meksiku. Paulina je glas žrtvi meksičkog femicida koji brani politički i pravosudni poredak države u kojem tisuće žena svakodnevno brutalno strada zbog mačističkog mentaliteta korupcije, narko-kartela, trgovine ljudima i vojno-političkih nemira. FAKI je napravio prijevod i titlove za predstavu. Kraj trećeg dana FAKI-ja dočekujemo s AKT-Theater and Film House s Kosova koji dolaze sa suvremeno- živahnom verzijom godotovske melankolije čekanja s nadom u predstavi ‘WaitingTrain’ mladog redatelja Kushtrima Mehmetija.

Petak 29.5. otvaramo međunarodnom premijerom predstave ‘Canto’ Azulteatra iz Pise, koji djeluje od 2005. pod vodstvom redateljice i izvođačice Serene Gatti te glazbenika i kompozitora Raffaelea Natalea. ‘Canto’ na talijanskom označava imenice pjesma te poema, a kao glagolski oblik znači pjevam. Doo/Rosa Palasciano: IVETOTELLUSOMETHING na rasporedu je i danas u zahodu pored Žonglerske dvorane. Nastavljamo s još jednom predstavom nastalom u Experimental Teatro Laboratorio of Barcelona i u završnoj režiji Jessice Walker, autora i izvođača Raúla Ornelasa Aguirrea ‘Loba Lamar’s Last Kiss’, prema tekstu Pedra Lemebela, jednom od najutjecajnijih queer pisaca u latinskoj Americi i članu izvedbene skupine ‘Mazge apokalipse’ koja je djelovala subverzivno i angažirano za vrijeme Pinocheta. FAKI je napravio prijevod i titlove za predstavu.

Pretposljednju večer FAKI-ja zatvara Australac Richard Pettifer s lecture performansom s prošlogodišnjom temom FAKI-ja ‘The Croatian Climate Change in Indonesia’. Predavanje o nevjerojatnom karmičkom odnosu dviju zemalja održava se na bahasa indonezijskom jeziku, no znanstvenik za klimatske promjene govori ga vrlo loše te odlazi u komunikacijsku frustraciju, iako je Richard, koji danas živi u Berlinu i Kalkuti, deset godina studirao bahasa indonezijski jezik u Australiji.

30.5.2015, zadnjeg dana 18. FAKI-ja, očekuje nas druga festivalska premijera višegodišnje kazališne studije uprizorenja teatralnosti istinitog i lažnog kao igre živaca koja organizira izvođačko tijelo, kazališne kompanije TIR-TeatroInRivolta iz Chianocca, koja djeluje od 2002. ‘Kaninchen’ se nastavlja na predstavu ‘177. dan’ iz 2008. koju su redateljica i osnivačica kompanije Lucia Falco te Marcello Serafino napravili nakon što su posjetili Berlin, Dresden, Nürnberg i Dachau. ‘Kaninchen’ je nadimak za zatvorenike nad kojima su se vršili medicinski eksperimenti dr. Mengelea u nacističkim koncentracionim logorima. Predstava je inspirirana biografijom Johanna Georga Elsera koji je pokušao izvršiti atentat na Hitlera ručno izrađenom bombom.

Slijedi Carlota Berzal iz Seville čiji je glazbeno-plesni post-dramski solo ‘Everything I’m not’ nastao na umjetničkoj rezidenciji 23,8 % u Guirigai teatru (Extremadura) 2014., nakon što je osvojila prvu nagradu na Plesnom konzervatoriju Antonio Ruiz Soler u Sevilli s predstavom ‘La Turba’. Todo lo que no soy se suočava s činjenicom da umjetnik na umjetničkom tržištu proizvodi mnogostruke dinamike i tektonske poremećaje u oba svijeta. Carlota Berzal je diplomirala s interpretacijom teksta na Umjetničkoj dramskoj akademiji u Sevilli te studirala četiri godine suvremeni ples na Plesnom konzervatoriju Antonio Ruiz Soler. Surađivala je s Jessicom Walker, Thomasom Hauertom, Davidom Wampachom, Magdalenom Bahamondes, Marie Bardet, Luisom Corvalánom, Soile Makela teatrom, Paivi Ketonen i Johnom Piekkarijem. Interaktivni performans ‘Scena’ zasniva se na inverziji polja izvedbe i polja publike, koju su zamislili arhitekti i performans umjetnici Sandra Božić i Dragan Strunjaš iz Beograda. Novoformirani kolektiv Mozgovni šetači projekt je četiri pulska umjetnika nastao iz zajedničkog druženja u prostoriji Fotostudija KaPula u društvenom centru Karlo Rojc. Šetači se međusobno poznaju godinama, i već su surađivali na nekim projektima, no ovo je prvi put da svi dijele scenu. Vladimir Butković bavi se glumom, performansom i fotografijom, Dejan Štifanić je renomirani istarski fotograf, Sead Gavranović- Gale znani pulski slikar i performer, dok se Vanja Zaimović bavi filmom, pisanjem i ponekad izvedbenim umjetnostima. 18. FAKI zatvaramo site-specific plesnim projektom ‘Untitled’ koreografkinje i video umjetnice Elise Artete iz Pamplone, koji nastaje za vrijeme festivala, a nastavlja se na niz Elisinih istraživanja početaka i pripreme kao umjetničkih disciplina.

Zatvaranje ovogodišnjeg FAKI-ja proslavit ćemo uz jako mlade i jako žestoke pulske hc punkere The Schock koji nastupaju kao predgrupa matorom Juri Klavijaturi i grupi Zadnje Trzaji u Klubu Attack.

azulteatro

Ulaz na cijeli festival je besplatan iz uvjerenja.

Međunarodni festival alternativnog kazališnog izričaja nastao je 1998. godine kao odgovor na elitizam, ali i komercijalizaciju institucionalne kulturne sredine čija je politička i umjetnička jednostranost bila hendikep neovisnom, avangardnom, subverzivnom i eksperimentalnom djelovanju kazališnih i izvedbenih umjetnika. Osamnaest godina poslije FAKI djeluje pod potpuno istim premisama, kritizirajući i afirmirajući međuovisnost političkog značaja s osobnim i umjetničkim izborima.

Utorak 26.5.
Punkošipak – ‘Greška’, 20h; Uroš Jovanović – ‘Pozorište kapitalističke surovosti’, rezidencija, 21h; Compagnie Lovena – ATALAIA, 22h; Martina Kartelo – ‘Shut the fuck up: Jorge Zontal’, rezidencija, 23h.

Srijeda 27.5.
Sarah Calver ‘I gave him an orchid’, 20h; Doo/Rosa Palasciano: IVETOTELLUSOMETHING, 21h; Alice Masprone ‘Survival kit’, 22h; Evandro Pedroni ‘Green too early. Yellow just right. Black too late.’, 22:45h.

Četvrtak 28.5.
Joseph Markocki – ‘God of the sun’, 20h; Marc Vilanova i Nella Turki – ANHEL, 21h; Clémence Caillouel: ‘PAULINA, 22h; AKT: ‘WaitingTrain’, 23:15h

Petak 29.5.
AZULTEATRO: ‘Canto’, 20h; Doo/Rosa Palasciano: IVETOTELLUSOMETHING, 21h; RAÚL ORNELAS AGUIRRE – ‘Loba Lamar’s Last Kiss’, 22h; Richard Pettifer – ‘The Croatian Climate Change in Indonesia’, 23h.

Subota 30.5.
Teatro in Rivolta – ‘Kaninchen’, 20h; La Turba/Carlota Berzal: ‘Everything I’m not’, 21h; Sandra Božić i Dragan Strunjaš – SCENA, 21:45h; MOZGOVNI ŠETAČI – ŽESTOKI POETSKI PERFORMANS VOL I, 22:15h; Elisa Arteta ‘Untitled’, 23:15h.

FAKI je neprofitni kazališni festival koji već 18. godinu organizira Autonomni kulturni centar Attack! s ciljem da svim kulturnim aktivistima i kazalištarcima iz različitih zemalja pruži priliku za međusobni susret, komunikaciju i prezentaciju rada. FAKI festival su financijski podržali Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, Grad Zagreb – Gradski ured za kulturu, obrazovanje i sport, zaklada Kultura nova i Nacionalna zaklada za razvoj civilnoga društva i Goethe-Institut Kroatien.

Attack! je nestranačka, neprofitna, nevladina, volonterska udruga građana i građanki koja stvara i širi kulturnu i političku alternativu te alternativnu ekonomiju, osiguravajući prostor u javnosti svima koji se žele kreativno izraziti i sudjelovati u promjenama na lokalnoj razini, koje vode slobodom društvu.