Moderna galerija: retrospektivna izložba grafičarke i slikarice Biserke Baretić

Akademija Art

baretic 1Prvi cjeloviti prikaz pet desetljeća dugog stvaralačkog rada

foto-galerija

Upravo je otvorena i do 19. travnja traje retrospektivna izložba cijenjene grafičakre i slikarice Biserke Baretić. Na otvaranju uzložbe, u četvrtak 12. ožujka, govorio je, izabravši dio svoga teksta iz monografije, akademik Tonko Maroević. Donosimo njegovo značajno tumčenje: «Mnogi će sa razlogom kazati kako je Biserka Baretić zaslužila pravu slavu, ali njoj je bilo dovoljno i samo priznanje njene struke Čak bi se moglo reći da joj je pogodovalo djelovati pomalo iz pozadine, iz drugoga plana, jer drugi plan je više u dubini, a ona je svoje vizije i svoju motiviku iskapala, Ujevićevski kazano, iz majdana u biću na dvije noge. Retrospektiva Biserke Baretić prigoda je za verifikaciju dosad iskazanih sudova i potvrdu s pravom stečena izdvojena položaja i doličnog statusa u našoj likovnoj povijesti.» ističe akademik Maroević.

U svakom slučaju za sve ljubitelje umjetnosti ovo je bila sjajna vijest: u zagrebačkoj Modernoj galeriji u četvrtak 12. ožujka otvorena je retrospektivna izložba Biserke Baretić na kojoj posjetitelji mogu pogledati radove iz pet desetljeća dugog stvaralačkog rada cijenjene grafičarke i slikarice. Predstavljeno je čak stotinjak radova na papiru kombiniranih tehnika ali i uljane slike velikih formata, koje je slikarica i grafičarka stvarala od 1955. do 2014. godine.

baretic2
Akademik Maroevć: Čuvajući neprekidno izvore dvoznačnosti

Evo što još o umjetnici Baretić govori akademik Maroević: «Koherencija i cjelovitost njezina opusa zasniva se upravo na bitno nemimetičkom karakteru viđenja, na nezavisnosti od predmetnosti i motivike, u slijeđenju isključivo nutarnjih razloga prizora. S druge strane, svoje kadrove slikarica nije komponirala po shemama i regulama puke dinamične ravnoteže, nije se priklanjala purizmu i ekskluzivizmu „čistog oka” ili dogmatičnosti antiikonike. Između stanovite referencijalnosti i žarke slobode kreacije ex-nihilo gipko se i nadahnuto kretala, čuvajući neprekidno izvore dvoznačnosti, emanirajući gusti sjaj višeznačnosti.» istaknuo je akademik Tonko Maroević o umjetnici čiji su radovi sada u Modernoj galeriji.

Što još reći o retrospektivnoj izložbi s opusom Biserke Baretić, umjetnice s napunjenih osam desetljeća života i više od pet desetljeća stvaralačkog rada? Njezin opus predstavlja jedan od najcjelovitijih i najkoherentnijih likovnih svjetova u suvremenoj hrvatskoj umjetnosti, a koji kao takav do sada nikada nije bio cjelovito prikazan. Retrospektiva u Modernoj galeriji predstavlja više od stotinu i sedamdeset autoričinih radova (132 rada na papiru kombiniranih tehnika i 45 uljanih slika velikih formata) nastalih u razdoblju od 1955. do 2014. Kvaliteta i brojnost odabranih radova u likovnom postavu – čiji su autori slikarica Biserka Baretić, akademik Tonko Maroević i Biserka Rauter Plančić, ravnateljica Moderne galerije – garantiraju vrhunski umjetnički doživljaj u kojem će zagrebačka i cijela hrvatska kulturna javnost, da kažemo još jednom, može uživati do 19. travnja 2015.

baretic3Biserka Baretić i danas stvara svoje glasovite kromatske kompozicije

Biserka Baretić, nacionalno i internacionalno poznata hrvatska slikarica i grafičarka, rođena je 27. srpnja 1933. godine u Zagrebu kao drugo od četvero djece oca Leonarda i majke Katarine. U zagrebačku Školu primijenjene umjetnosti upisuje se 1949. godine, ali na nagovor profesora već 1951. prelazi na Akademiju likovnih umjetnosti gdje do 1953. studira slikarstvo. Prvi put se javnosti predstavila radovima na izložbi „Rovinjske grupe” u Rovinju 1955. godine a prvu je samostalnu izložbu ostvarila 1958. godine u Zagrebu. Radovi nastali tijekom toga razdoblja pripadaju nadrealističkoj fazi. Od 1960. suradnica je Majstorske radionice Krste Hegedušića gdje joj se otvorila mogućnost rada u idealnim uvjetima velikoga atelijera i najboljeg osvjetljenja.

Godine 1961. napušta Majstorsku radionicu i do danas djeluje kao samostalna umjetnica. Kontinuitet stvaranja tijekom desetljeća je približava apstrakciji kako u slikarstvu, tako i grafici. Godine 1962. udaje se za slikara Ordana Petlevskog a kćer Sibilu, buduću književnicu, dobili su 1964. godine. Od 1968. godine obitelj stanuje u Savskoj ulici gdje u nevelikom stanu svi njezini članovi stvaraju svoju idealnu sliku svijeta, Ordan do 1997., a Sibila i Biserka i danas. Izlagala je na brojnim izložbama u zemlji i inozemstvu. Retrospektivu crteža priredio joj je Kabinet grafike HAZU na prijelazu 1996. i 1997. godine. Njezina se djela nalaze u zbirkama najvećih muzeja i galerija, a za svoj je rad na polju slikarstva, crteža i grafike dobila brojne i prestižne nagrade, između ostalih i Nagradu Vladimir Nazor. U Zavičajnom muzeju grada Rovinja priredila je 2002. i 2009. opsežne samostalne izložbe.

Biserka Baretić i danas u svom zagrebačkom stanu, crtajući bez imalo zamora i slikajući goleme poliptihe, smjelo stvara svoje glasovite kromatske kompozicije.

Tekst i foto: Nives Gajdobranski

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Next Post

Galerija Collegium artisticum - Boris Čistopoljski: Prvih trideset

Galerija Collegium artisticum, Sarajevo: 14.03. – 26.03.2015.Otvorenje izložbe: subota, 14. mart 2015. u 18.00 satiIzložba je realizirna u sklopu XXXI Internacionalnog festivala Sarajevo “Sarajevska zima 2015” (“INFINITY”)   Boris Čistopoljski je rođen […]
Boris Cistopoljski