Od pet tisuća korisnika splitskog centra za socijalnu skrb u dva tjedna ih je samo 80 ispunilo uvjete za Vladinu mjeru oprosta dugova

tatjana vukman

Tatjana Vukman je na čelo splitskog Centra za socijalnu skrb došla prije dvije godine i od tada, kaže, intenzivno pokušava poručiti građanima da su oni služba koja je otvorena, koja je osjetljiva na njihove probleme, koja je dostupna i koja želi pomoći, ne samo u okviru zakona i zakonskih obveza, nego i kroz podršku i razumijevanje te širu profesionalnu pomoć. To nastoje postići tako što javnost upozoravaju na probleme različitih društvenih skupina, predlažu rješenja, organiziraju okrugle stolove, tribine, predavanja, educiraju udomiteljske obitelji i obitelji koje su spremne za posvojenje, bave se edukacijom građana koji imaju problem s ovisnošću, a poznat je i njihov projekt “Svi zajedno” kojim priskrbljuju sredstva preko Garda i Županije za djecu i mlade iz obitelji koje nemaju dovoljno sredstava za život kako bi ih uključili u organizirane slobodne aktivnosti.

– To je izvrstan program kojeg vodi naš tim i u kojeg je uključeno 300 djece i mladih. Imamo uključivanje u škole stranih jezika, plesne skupine, sportska društva… Gdje god se djeca i mladi, za koje znamo da žive u teškim uvjetima, žele uključiti mi im omogućimo preko financijskih sredstava, ali i zahvaljujući razumijevanju lokalne zajednice koja osigura upis, uključivanje u rad, pa čak i opremu. Imali smo i financiranje studijskog educiranja u inozemstvu, omogućavanje nesmetane pripreme diplomskih radova, zapravo jedan širi spektar direktne pomoći za potrebe koje nisu čisto egzistencijalne – kaže Tatjana Vukman te dodaje kako uvijek nastoji biti dostupna građanima koji se nađu u problemu te da njeguje odnos dobre komunikacije kako među djelatnicima Centra tako i s korisnicima.

U dva tjedna samo 80 građana ispunilo uvjete za Vladinu mjeru oprosta dugova

Centar za socijalnu skrb Split s podružnicama Hvar, Vis, Kaštela i Solin ima između 10 i 11 tisuća korisnika, dok ih je samo na području Splita oko pet tisuća. Od tih 5000 u dva tjedna ih je samo 80 ispunilo uvjete za Vladinu mjeru oprosta dugova, ali je veliki broj ljudi dolazio u Centar i interesirao se ostvaruje li pravo na oprost dugova.

– Naša služba podržava ovakvu mjeru kao i svaku drugu koja može olakšati život ljudima koji su socijalno potrebni od društvene pomoći. Hoće li ova mjera u dovoljnoj mjeri ispuniti očekivanja ne znamo do samog kraja. Dolazi i značajan broj ljudi koji spadaju među one koji bi se Centru i FINA-i trebali obratiti nakon 2. travnja. Ljudi su, pretpostavljam, nestrpljivi i željeli bi znati što mogu očekivati. Sigurno je da će se korisnici, koji primaju socijalne naknade i koji se kontinuirano nalaze u teškoj životnoj situaciji, i nakon prestanka ove mjere suočiti sa sličnim problemima. Bilo bi dobro razmisliti kako pomoći ljudima koji primaju zajamčenu minimalnu naknadu, kako im olakšati kroz neke troškove života koji čine primarne potrebe, kao što su struja i voda. U tom smjeru bi u budućnosti trebalo tražiti rješenje ovog problema – ističe Vukman.

U krajnjem siromaštvu na području Splita živi oko 1500 obitelji i pojedinaca, a u Kaštelima i Solinu ih je još oko tisuću. Osim njih, pomoć Centra za socijalnu skrb najčešće zatraže starije i nemoćne osobe koje trebaju odgovarajuću brigu i pomoć jer nemaju nikoga tko bi se brinuo o njima, osobe kojima je zbog složenog zdravstvenog stanja potrebno oduzeti poslovnu sposobnost i staviti ih pod skrbništvo, parovi koji se razvode, a imaju maloljetnu djecu ili osobe s invaliditetom koje traže utvrđivanje socijalnih prava u odnosu na invaliditet.
Iako je duži niz godina postojao trend porasta razvoda brakova zadnje dvije-tri godine broj razvoda stagnira.

Nakon duže vremena manje razvoda brakova

– Pretpostavljamo da je razlog za to teška ekonomska situacija, pa se parovi teže odlučuju za razvod i radije ostaju u zajednici jer im je to ekonomski sigurnije. Nama je važno da razvod što bezbolnije prođe, da bude što manje konfliktan i da se partneri što bolje dogovore oko roditeljskih uloga. Nama je u fokusu dijete, njegove potrebe, prava i interesi, a prvenstveni cilj naših službi je da u potpunosti skrenu pažnju partnera na dijete i preuzimanje odgovorne roditeljske uloge. Na žalost, oko 30 posto razvoda je ipak konfliktno. U tim slučajevima dijete jako pati i ugrožena su mnoga njegova prava. Priželjkujemo da partneri uz rad našeg stručnog tima donesu kvalitetan dogovor oko podjele zadataka i brige o djetetu. Razvod je sam po sebi vrlo bolan, oba partera to jako teško podnose, vrijeme mora učiniti svoje da se stabiliziraju, krenu nekim novim životnim putevima, ali neovisno o tome hoće li osnovati novu obiteljsku zajednicu ili ne, imaju zajedničko dijete i odgovorno roditeljstvo podrazumijeva dužnost dogovaranja – objašnjava ravnateljica Centra koji rješava i slučajeve posvajanja i udomljavanja djece.

Teško do posvojenje djeteta zbog pravne situacije

Interes za posvajanje je velik, ali Vukman kaže, da ima jako mali broj djece koji imaju pravno čistu situaciju da bi se moglo krenuti s postupkom posvojenja. S druge strane, jako je mali broj obitelji, pogotovo onih nesrodnih, koje su zainteresirane za udomljavanje djece ili starijih osoba kojima je potrebna pomoć i podrška. Stoga, Centar nastoji na razne načine potaknuti građane na ovakav oblik skrbi te udomiteljstvo promicati kao najbolji model skrbi o djeci bez odgovarajuće roditeljske skrbi.

Uz brigu o starijim osobama, koje nerijetko skrbnicima ostave u nasljedstvo kakvu nekretninu, često se vezuju i priče o zlostavljanju. No, za dosta slučajeva se nikada ne sazna jer se stariji osjećaju nemoćno, nelagodno i sram ih je pričati o eventualnom zlostavljanju. Starije generacije, naime, još smatraju da je to obiteljsko pitanje, da trebaju to sakriti i da trebaju podnijeti žrtvu.

Nepravedno loša percepcija javnosti

Tatjana Vukman kaže da djelatnicima Centra jako teško pada kada se suoče s problemom i mukama stranaka kojima ne mogu pomoći dovoljno ili na pravi način, a pogađa ih i percepcija javnosti o tome da su samo neljubazne birokrate, da su nedovoljno brižni ili da nemaju dovoljno razumijevanja.

– To nas jako opterećuje, jer istina nije takva. Kada naše stranke ne dobiju ono što misle da trebaju dobiti ili ono što žele dobiti često pokazuju izuzetno nezadovoljstvo. Nezadovoljni su s radnicima, s Centrom i s cijelom državom. Mi imamo jasne zakonske okvire, prava i obaveze i dužni smo ih se pridržavati, a ljudi nekada imaju svoju osobnu percepciju što bi država za njih trebala napraviti. Taj nesklad između očekivanja i realnosti je često izvor jakih frustracija i jakih nezadovoljstva. Smatram da su vrlo važne mjere i programi koje mogu poduzimati lokalne zajednice kako bi omogućili bolji život građanima kojima je potrebna pomoć. Lokalne zajednice za to imaju mogućnosti i o tome trebaju razmišljati i donositi odluke koje će olakšavati i pomagati boljem životu građana. Svaki grad i svaka općina mogu izdvajati više sredstava za socijalne programe, a ovo je vrijeme kada bi to u našoj državi trebao biti prioritet – poručuje Vukman te ističe i kako bi se i EU fondovi mogli kvalitetno iskoristiti za pribavljanje sredstava.

Teže zapošljive osobe

Sa suradnicima pripremaju projekt kojeg planiraju aplicirati na EU fondove, a u kojeg bi se uključile teže zapošljive osobe koje bi pružale usluge poput krojača, frizera ili pedikera korisnicima socijalnih prava.

– Vjerujemo u taj projekt i pokušavamo ga što kvalitetnije pripremiti i u određenom trenutku aplicirati na EU fondove. Želimo biti aktivna služba u lokalnoj zajednici koja će senzibilizirati javnost za određenu populaciju ili interesne skupine kojima treba pomagati cijela zajednica, ne samo naša služba, nego i drugi građani, institucije i sustavi države. I dalje ćemo raditi na koordinaciji i povezivanju sustava jer to je preduvjet našeg uspješnog rada i zadovoljavanja potreba građana kojima je naša pomoć potrebna. Nije dovoljno da jedna služba ispuni svoje zadatke, a ne ispuni ih recimo sustav zdravstva, pravosuđa ili školstvo. Svi zajedno trebamo pronalaziti put kako možemo poboljšati život pojedinca – zaključuje prva žena splitskog Centra za socijalnu skrb. dalmacijanews.hr