Izazovni “Experiment” sa svijetom u boji – Anto Magzan

Igor Gala

Igor Gala

U okviru ovogodišnjeg 9. MODNOG ORMARA, u Galeriji ULUPUH, Tkalčićeva 14 u Zagrebu, u utorak, 11. studenog u 19 sati otvara se izložba fotografija Ante Magzana “Experiment”.

„Anto Magzan otpočetka je sebi postavio visoke zahtjeve u mediju fotografije. Otpočetka radi i za dnevni tisak, ali to nije uzdrmalo njegovu čvrstu odluku da nikad ne napusti istraživačku zonu. Nije to učinio ni sada kad nam se na Modnom ormaru TTF-a u Galeriji ULUPUH predstavio “u boji” (…) . Modnim licima upravo boja potencira pripadnost miljeu čiji se pravi portret upravo i oblikuje artiziranjem-šminkom i ukrasima… Kod “portreta odjeće” lice se povlači u drugi plan, ali ne gubi svoju ulogu u podjeli identiteta.” (Ana Lendvaj, iz predgovora)

MODNI ORMAR je projekt Tekstilno-tehnološkog fakulteta (TTF) Sveučilišta u Zagrebu koji promovira dizajn budućih dizajnera kao strukovno natjecanje studenata TTF-a. Ovo danas već prepoznatljivo modno događanje pruža priliku mladim dizajnerima da se predstave široj publici, ali i profesionalcima modne struke.

Izložba će se moći pogledati do 18. studenog, radnim danim od 10 do 17 sati, subotom od 10 do 13 sati. Nedjeljom i praznikom galerija je zatvorena. Ulaz na izložbu je slobodan.

04

Rijetko kad fotografi koje egzistencija veže uz dnevne novine i programe sa zadanim temama imaju vremena za eksperimente s fotografskim medijem. Obično ih napušta “mladenački” impuls za istraživanjem, a cjelokupni im rad zaposjeda rutina. No talentu ne smeta rutina jer se i s njom može postići mnogo, kao kad se ide na sigurno znajući da je to najbolje u odnosu na moguća eksperimentalna iskliznuća, kod kojih se iz djela čita da se pošto-poto htjelo eksperimentirati. Anto Magzan otpočetka je sebi postavio visoke zahtjeve u mediju fotografije. Otpočetka radi i za dnevni tisak, ali to nije uzdrmalo njegovu čvrstu odluku da nikad ne napusti istraživačku zonu. Nije to učinio ni sada kad nam se na Modnom ormaru TTF-a u Galeriji ULUPUH predstavio “u boji”.

Moralo je to donijeti bitne promjene u odnosu na Magzanove izložbe crno-bijelih fotografija. Tu je on veliki portretist, pod čime ne mislimo samo na portrete lica koja je snimao, jer je on i portretist gradova i portretist pejzaža! Budući da je portret uvijek psihološki, morala se pritom pronaći i fotografska inačica psihološke srži urbanog pejzaža ili onog u kojem opstaje samo “gola priroda”. Magzana to uopće nije obavezivalo na snimanje dobro poznatih veduta velikih gradova. A ono što je izabrao snimiti zaodjenuo je još i eksperimentom u kojem je ispitivao koliko je svjetla, odnosno, zatamnjenja kadra potrebno da bi se još razaznavalo o čemu je riječ i da je baš to što je ostalo od kadra, sama srž njegova sadržaja, to jest pravi portret snimljenog kadra.

Sada je Magzan na modnom terenu prigrlio boju, a uz portrete modnih lica, radi i portrete modno oblikovane odjeće. Modnim licima upravo boja potencira pripadnost miljeu čiji se pravi portret upravo i oblikuje artiziranjem-šminkom i ukrasima… Kod “portreta odjeće” lice se povlači u drugi plan, ali ne gubi svoju ulogu u podjeli identiteta. Pokazuje se da je portret odjeće nedjeljiv od portreta lica. Kad pak Magzan snima modele Igora Galaša u pejsažu zaprešićkog Bagera, fotografije su gotovo crno-bijele, portret je trojni: tu su lica, haljine i jezerski pejsaž koji Magzan zatamnjuje na način svoje poetike u crno-bijelom! Za njega, krug je zatvoren. I može se zatvoriti bez obzira na to je li riječ o crno-bijeloj ili fotografiji u boji…

Ana Lendvaj

Dajana VuksanKruno Jendrijev

Damir begovic

Jelena Matas